Την
Παρασκευή 2/10/2016 στο Polis
Art
Café
έγινε εκδήλωση μνήμης και τιμής για τον Αρχιπλοίαρχο ε.α., ιδρυτικό
μέλος του Συλλόγου Φυλακισμένων και Εξορισθέντων ’67-’74, Αντώνη Κακαρά, που «έφυγε» ξαφνικά
στις 7/8/2016.
Μεταξύ
όσων μίλησαν ήταν και η Νάντια Βαλαβάνη.
Ακολουθεί
η παρέμβασή της.
Βρίσκω όχι μόνο
εξαιρετικά τιμητικό αλλά και εξαιρετικά δύσκολο να επιχειρήσω μια σύντομη
επιτομή της ζωής του Αντώνη Κακαρα, όπως μου ζήτησε πριν λίγες μέρες η Βάλια.
Όχι μόνο επειδή πρόκειται για μια
πραγματικά πολυσύνθετη ζωή, αλλά και επειδή την έζησε σε πολλά επίπεδα, άλλα
πιο φανερά κι άλλα περισσότερο κρυμμένα.
Πριν απ’ όλα αλλά όχι μόνο, βέβαια, επειδή ο Αντώνης υπήρξε
μια περίπλοκη προσωπικότητα. Όχι τυχαία ήταν, για παράδειγμα, ένας απ’ τους ελάχιστους ανθρώπους για τους οποίους
απ’ την περίοδο της δικτατορίας
κυκλοφορούσε ένας επίμονος «αστικός μύθος»: Ότι πέρασε ναυτοδικείο και τον απέταξαν και τον έστειλαν φυλακή σε συνθήκες
πλήρους απομόνωσης επειδή, διαφωνώντας έντονα για τη φύση της δικτατορίας ενώ
έπαιζε τάβλι με ανώτερο του στο καρέ των αξιωματικών στο αντιτορπιλικό «Βέλος»,
πέρασε το τάβλι «κολάρο» στον ανώτερο του αξιωματικό. Στην πραγματικότητα,
βέβαια, το είχε περάσει «κολάρο» στο λαιμό του παρακείμενου, στο χώρο,
«πουλιού» της χούντας. Αυτό και άλλα, λιγότερο εντυπωσιακά, αλλά παρεμφερούς
χαρακτήρα περιστατικά κατά τη δικτατορία, τον έκαναν ιδρυτικό μέλος του ΣΦΕΑ
’67-74.
Υπήρξε επίσης – κι αυτό όχι τυχαία - ο πλέον
πρωτοπόρος απ’ τους ερευνητές της
στρατιωτικής ιστορίας, χαρίζοντας στο σώμα των ελλήνων στρατιωτικών, στους
ιστορικούς και στο λαό μας ένα
εξαιρετικό βιβλίο για το πολεμικό ναυτικό κατά τη διάρκεια της δικτατορίας και,
στη συνέχεια, το σημαντικότερο έργο αναφοράς για τους στρατιωτικούς
στη σύγχρονη ελληνική ιστορία, το τρίτομο «Οι Έλληνες στρατιωτικοί: Αξιωματικοί
και υπαξιωματικοί στη μεταπολεμική Ελλάδα», που του χάρισε ένα PhD στα εξήντα του.

