Τριπλή
παρέμβαση του βουλευτή Σερρών, κου Κ. Καραμανλή για τα
φλέγοντα ζητήματα της οριοθέτησης περιοχών με φυσικούς περιορισμούς, τους
δασικούς χάρτες και τις βιοκαλλιέργειες.
Ως προς το πρώτο θέμα, ο
κ. Καραμανλής καταγγέλλει ανοιχτά τον αρμόδιο Υπουργό Αγροτικής
Ανάπτυξης και Τροφίμων, ο οποίος επί 5 σχεδόν μήνες αρνείται να καταθέσει στη
βουλή αντίγραφο της μελέτης του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, η οποία είχε
ζητηθεί από τις 26/9/2018.
Παράλληλα, στο κείμενο της
ερώτησής του ο κ. Καραμανλής υπογραμμίζει το γεγονός ότι το
δελτίο τύπου που εξέδωσε τον περασμένο Νοέμβριο το ΥπΑΑΤ είναι πλήρως
προβληματικό, μια που «φάσκει» κι «αντιφάσκει» σ’ό,τι αφορά στις μειονεκτικές
περιοχές, και καλεί τον Υπουργό να παρουσιάσει τις αλλαγές που προήλθαν στη
μελέτη του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Με τη δεύτερη ερώτησή του
προς το ΥπΑΑΤ ο κ. Καραμανλής παρουσιάζει τα σοβαρά ζητήματα
που προκύπτουν από τις ως τώρα διοικητικές διαδικασίες ανάρτησης των Δασικών
Χαρτών και καταθέτει μια σειρά από σημαντικά ερωτήματα που χρήζουν άμεσων
απαντήσεων και για τα οποία είτε το Υπουργείο σιωπά.
Τέλος, ο κ.
Καραμανλής κατέθεσε ως αναφορά την επιστολή της Ένωσης Βιοκαλλιεργητών
Σερρών, αναφορικά με την ένταξη στο Μέτρο 11 όλων των επιλέξιμων καλλιεργειών
του ΠΑΑ 2014-2020, ζητώντας από τον Υπουργό να προβεί σε όλες τις απαραίτητες
ενέργειες για τη διευθέτηση του θέματος.
Ακολουθούν τα κείμενα των 2 ερωτήσεων:
Ερώτηση και ΑΚΕ για Μειονεκτικές Περιοχές
Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Προς τον
Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων
Θέμα: Αναπάντητα παραμένουν τα ερωτήματα
αναφορικά με τον
τρόπο οριοθέτησης περιοχών με φυσικούς
περιορισμούς (εκτός
των ορεινών)
Σε συνέχεια της με αριθ. πρωτ.
1894/198/26-9-2018 ερώτησης κι ΑΚΕ που
σας είχαμε καταθέσει, την οποία – και παρά
το γεγονός ότι έχουν παρέλθει 5
σχεδόν μήνες – δεν έχετε απαντήσει, και με
δεδομένο ότι τα ερωτήματα
αναφορικά με τον τρόπο οριοθέτησης
περιοχών με φυσικούς περιορισμούς
(εκτός των ορεινών) όχι μόνο παραμένουν αναπάντητα,
αλλά με τις κινήσεις
της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου το
τελευταίο χρονικό διάστημα, έχει
γεννηθεί μια σειρά νέων.
Συγκεκριμένα, το Υπουργείο σας μετά από
ισχυρές αντιδράσεις που υπήρξαν
πανελλαδικά, εξέδωσε στις 22/11/2018
δελτίο τύπου, αναφέροντας ότι, μετά
από εντατική διαβούλευση είναι έτοιμος ο
νέος χάρτης των μειονεκτικών
περιοχών της χώρας, ακολουθώντας πάντα
πιστά τα κριτήρια που προβλέπει
ο Κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης
1305/2013 και τις κατευθύνσεις της
Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Στην νέα αυτή εντατική διαβούλευση το
ΥπΑΑΤ διαπίστωσε ξαφνικά ότι εκτός
από τα βιοφυσικά κριτήρια που προβλέπονται
από τον κανονισμό 1305/2013,
μπορούν να ενταχθούν περιοχές που πληρούν
και άλλα κριτήρια, τα οποία
και ελήφθησαν υπόψη στην τελική μεθοδολογία
οριοθέτησης όπως π.χ.:
1. Εντοπισμός των Τοπικών / Δημοτικών
Κοινοτήτων που υπόκεινται σε φυσικούς περιορισμούς, με βάση τα κριτήρια του
Παραρτήματος ΙΙΙ
Κανονισμού 1305/2013.
2. Εξαίρεση των Τοπικών / Δημοτικών
Κοινοτήτων που υπόκεινται σε
ξηρασία αλλά παρουσιάζουν ποσοστό
αρδευόμενων εκτάσεων άνω του
50%.
3. Εξαίρεση των Τοπικών / Δημοτικών
Κοινοτήτων που υπόκεινται σε
φυσικούς περιορισμούς αλλά η τυπική
απόδοση του Νομού στον οποίο
ανήκουν είναι μεγαλύτερη του εθνικού μέσου
όρου.
4. Συμπερίληψη των Τοπικών / Δημοτικών
Κοινοτήτων που παρουσιάζουν
ποσοστό βοσκοτόπων άνω του 25%, ανεξάρτητα
από το επίπεδο
οικονομικών επιδόσεων.
5. Οριοθέτηση των παραμεθόριων και
νησιωτικών περιοχών ως υποκείμενων
σε ειδικά μειονεκτήματα.
Για να τονισθεί η αποτελεσματικότητα της
διαβούλευσης, στο δελτίο τύπου
μνημονεύεται, επίσης, ότι:
1. Με την τελική μεθοδολογία οριοθέτησης,
οι εκτάσεις που χαρακτηρίζονται
ως υποκείμενες σε φυσικούς περιορισμούς
και ειδικά μειονεκτήματα θα
παραμείνουν στα ίδια επίπεδα με την
υφιστάμενη οριοθέτηση. Στην
πρόταση της διαβούλευσης οι εκτάσεις αυτές
ανέρχονταν σε 0,78 εκατ.
εκτάρια, ενώ στον τελικό χάρτη φτάνουν τα
1,3 εκατ. εκτάρια.
2. Σύμφωνα δε με τα στοιχεία του ΟΣΔΕ
2017, ο αριθμός των δικαιούχων
Εξισωτικής Αποζημίωσης στις μειονεκτικές
περιοχές με τη νέα οριοθέτηση
θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα.
3. Επίσης, αναφέρουν ότι οι Εξισωτικές θα
δοθούν σε όλους τους δικαιούχους μέχρι και το 2020.
Τέλος στο δελτίο τύπου υπάρχει υπόμνημα με
επισυναπτόμενο χάρτη με
αποτυπωμένες τις περιοχές με φυσικούς
περιορισμούς και ειδικά
μειονεκτήματα, αλλά και τις ορεινές
περιοχές. Δεν υπάρχει, όμως,
επισυναπτόμενος πίνακας με την ονομαστική
κατάταξη των κοινοτήτων στις
αντίστοιχες κατηγορίες περιοχών (υπόψιν
ότι κυκλοφορούν ανεπίσημα και
αόριστα στον διαδίκτυο ονόματα τοπικών
κοινοτήτων που είναι εκτός των
περιοχών).
Συνεπεία των ανωτέρω, προκύπτει μια σειρά
από ερωτήματα. Συγκεκριμένα:
1. Με ποιο σκεπτικό το ΥπΑΑΤ, για ένα τόσο
σοβαρό θέμα, εξέδωσε ένα λιτό
δελτίο τύπου, χωρίς να υπάρχουν
επεξηγήσεις και λεπτομέρειες για τον
αριθμό των Τοπικών Κοινοτήτων που
αποκλείονται;
2. Είναι σοβαρή εικόνα για ένα Υπουργείο
από την μία φάσκει, και να
επικαλείται πολλές φορές την «εντατική
διαβούλευση» που προηγήθηκε
της πρότασης και διαβεβαιώνει πως «ο
αριθμός των δικαιούχων
Εξισωτικής Αποζημίωσης στις μειονεκτικές
περιοχές με τη νέα οριοθέτηση
θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα», κι από
την άλλη να αντιφάσκει
υποστηρίζοντας ότι οι δικαιούχοι των
περιοχών που χάνουν το
χαρακτηρισμό τους και δεν περιλαμβάνονται
στη νέα οριοθέτηση θα
συνεχίσουν να λαμβάνουν μέρος της
ενίσχυσης έως το 2020;
3. Ποιες είναι οι αλλαγές που προήλθαν στη
μελέτη του Γεωπονικού
Πανεπιστημίου Αθηνών, σύμφωνα με την οποία
έγινε η οριοθέτηση των
περιοχών;
4. Για ποιο λόγο το ΥπΑΑΤ συνεχίζει να
αρνείται να δημοσιεύσει τη μελέτη
του Γεωπονικού;
Παράλληλα, καλείται ο κ. Υπουργός όπως
καταθέσει αντίγραφο της μελέτης του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Ο
Ερωτών Βουλευτής
Καραμανλής
Κώστας – Ν. Σερρών
Ερώτηση για Δασικούς
Χάρτες
Ερώτηση
Προς
τον
Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων
Θέμα: Σοβαρά ζητήματα προκύπτουν από τις
ως τώρα διοικητικές
διαδικασίες ανάρτησης των Δασικών Χαρτών.
Με αφορμή την εν εξελίξει διοικητική
διαδικασία που εμπλέκει χιλιάδες
συμπολίτες μας στις διαδικασίες ανάρτησης-αντιρρήσεων
των δασικών
χαρτών, προκύπτουν κάποια βασικά θέματα,
τα οποία το αρμόδιο υπουργείο
πρέπει να επεξεργαστεί και να αξιοποιήσει
κατάλληλα.
Συγκεκριμένα προέκυψαν κάποια προβλήματα
επί της Ανάρτησης Δασικών
Χαρτών.
▪ Ως βάση φωτοερμηνίας θεωρήθηκε το έτος
1945 με το σκεπτικό ότι
υπάρχει φωτογραφικό υλικό προς αξιοποίηση,
μη λαμβάνοντας υπόψη ότι
η πατρίδα μας βρισκόταν με το πέρας του
πολέμου σε εμφύλιο σπαραγμό,
με ότι αυτό συνεπάγεται ως προς τις τότε
δυνατότητες του πληθυσμού να
ασχοληθεί με τις παραγωγικές
δραστηριότητες του πρωτογενή τομέα.
▪ Σε συνέχεια του ανωτέρου προβληματισμού,
έχουμε και την κακή
ποιότητα των ορθοφωτοχαρτών του 1945,
οπότε προκύπτουν σοβαρά
προβλήματα φωτοερμηνείας.
▪ Σε πολλές περιοχές της πατρίδας μας,
(όπως και η Π.Ε. Σερρών) όπου
υπήρξε μεγαλύτερη ένταση την περίοδο
εμφυλίου πολέμου, πολλές
ιδιόκτητες εκτάσεις δε καλλιεργούνταν, με
αποτέλεσμα σε αρκετές
περιπτώσεις το 1945 να εμφανίζονται ως
χορτολιβαδικές (δηλ. υπόκεινται
στην δασική νομοθεσία).
Επίσης, προέκυψαν κάποια προβλήματα επί
της διαδικασίας Αντίρρησης των Δασικών Χαρτών. Συγκεκριμένα:
▪ Το τέλος αντίρρησης (παράβολο),
υπολογίζεται ανάλογα με την έκταση,
ανεξάρτητα από την περιοχή (παραθαλάσσια,
ορεινή, κοντά σε μεγάλα
αστικά κέντρα, αρδευόμενη ή μη κλπ). Η
«ισοπέδωση» αυτή δημιουργεί
σχετική αδικία στους ιδιοκτήτες γης,
χαμηλής αξίας (όπως στον Νομό
Σερρών) όπου σε μερικές περιπτώσεις το
κόστος (συνολικό, μαζί με
τοπογραφικά κλπ) της αντίρρησης είναι ίσο
ή μεγαλύτερο από την αξίας
της γης.
▪ Αναλογικά για μια τόσο μεγάλη τομή της
Δημόσιας Διοίκησης δεν υπήρξε
η αντίστοιχη ενημερωτική καμπάνια, με
αποτέλεσμα την πλημμελή
ενημέρωση των πολιτών. Υπήρξαν βέβαια
μεμονωμένες ενημερώσεις σε
επίπεδο Δήμων από τις κατά τόπους
Διευθύνσεις Δασών. Υπάρχει όμως
ένας μεγάλος αριθμός συμπολιτών μας που
δεν γνώριζε ότι ήμασταν σε
περίοδο αντιρρήσεων, και άλλοι που
πιστεύουν ότι τελικά δε θα γίνει
τίποτα και ότι όλα θα συνεχίσουν να είναι
όπως πριν, μετά την οριστική
κύρωση των δασικών χαρτών.
▪ Δεν θωρακίστηκε η διαδικασία των
αντιρρήσεων, με την εμπλοκή μόνο
των αρμοδίων επιστημόνων (δασολόγοι, για
τα θέματα φωτοερμηνείας και
βλάστησης ή νομικοί για θέματα ιδιοκτησιακά,
χρησικτησίες κλπ).
Αποτέλεσμα να υπάρχουν περιπτώσεις
λανθασμένων αντιρρήσεων που θα
έρθουν στο προσκήνιο κατά την διαδικασία
της εξέτασης τους. Με τον
τρόπο που είναι στημένη η εφαρμογή μπορεί
κάποιος να υποβάλλει
αντίρρηση χωρίς να φέρει την ευθύνη της
αντίρρησης.
▪ Θα μπορούσε το κράτος να θεσμοθετήσει
τις ειδικότητες των επιστημόνων
που θα είχαν δικαίωμα να υποβάλλουν
αντίρρηση (ευθύνη υπογραφής-
υποβολής) και να θεσμοθετήσει επίσης και
τις αμοιβές με την υποχρέωση
υποβολής νόμιμων μόνο παραστατικών (μικρές
κατά το δυνατόν, με ταυτόχρονο έλεγχο της φοροδιαφυγής) οι οποίες θα ήταν
απαραίτητο να
εμφανίζονται ανά αντίρρηση.
Παράλληλα, είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα
προκύψουν προβλήματα επί της
διαδικασίας εξέτασης των Αντιρρήσεων:
▪ Αργούν να συσταθούν οι επιτροπές. Άρα θα
αργήσουν να εξεταστούν οι
αντιρρήσεις.
▪ Δε γνωρίζουμε τον ρυθμό εξέτασης των
αντιρρήσεων, μιας και πρόκειται
για χιλιάδες περιπτώσεις ανά Περιφερειακή
Ενότητα.
▪ Υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις όπου τα
κριτήρια είναι υποκειμενικά προς
τη δασική ή μη, μορφή της έκτασης. Αυτό
δημιουργεί θέμα ως προς την
αξιοπιστία των αποφάσεων των επιτροπών.
▪ Πιθανών να διαπιστωθούν προβλήματα μετά
την οριστική κύρωση των
δασικών χαρτών, χωρίς να υπάρχει μέριμνα
για την τρόπο αντιμετώπισης
και κυρίως επίλυσης τους.
▪ Σε περίπτωση που κάποιος πολίτης δεν
δικαιωθεί ούτε από την Επιτροπή
Εξέτασης Αντιρρήσεων, οπότε θα κινηθεί
δικαστικά και στο τέλος
δικαιωθεί. Υπάρχει περίπτωση διεκδίκησης
αποζημιώσεων από το κράτος
τόσο για τα δικαστικά έξοδα όσο και για τα
έξοδα αντίρρησης
προσαυξημένα κλπ. Σε περίπτωση που αυτό
γίνει μαζικά, θα γεννηθεί
σοβαρό πρόβλημα με το συνολικό ποσό που θα
πρέπει να καταβληθεί
στους πολίτες.
Τέλος θα προκύψουν προβλήματα με θέματα
γεωργικών εκμεταλλεύσεων
δασικού χαρακτήρα που εκχερσώθηκαν βάσει
του Ν.4467/2017.
▪
Σύμφωνα με τον παραπάνω νόμο γίνεται διαχωρισμός των εκτάσεων που εκχερσώθηκαν
πριν και μετά τις 11.06.1975. Εφόσον δεν υπάρχουν
αεροφωτογραφίες σε πάρα πολλές περιοχές
εκείνη την περίοδο θα
προκύψουν προβλήματα κατηγοριοποίησης των
υποθέσεων, με πιθανή
διόγκωση της γραφειοκρατίας με ότι αυτό
συνεπάγεται για τους πολίτες
μιας και οι υπηρεσίες θα ζητάνε
περισσότερα αποδεικτικά στοιχεία.
▪ Η εξαγορά ή η άδεια έγκρισης επέμβασης
ορίζεται ως το 1⁄4 της
αντικειμενικής αξίας. Μέχρι στιγμής
(ανεπίσημα) οι Δασικές Υπηρεσίες
αδυνατούν να απαντήσουν ποια θα είναι η
αντικειμενική αξία. Άρα δε
γνωρίζει ο κόσμος ποια θα είναι τα έξοδα
του για να ξεκινήσει ή όχι την
διαδικασία.
▪ Η λογική των παρατάσεων μεταθέτει
χρονικά το πρόβλημα και αναστέλλει
διαδικασίες που θα έπρεπε να γίνουν από
τους πολίτες αλλά και από τις
υπηρεσίες.
Συνέπεια των ανωτέρω, ερωτάται ο κ.
Υπουργός:
1. Θα ληφθούν υπόψη από τις επιτροπές
εξέτασης των αντιρρήσεων οι
κοινωνικοοικονομικές συνθήκες που
επικρατούσας στην πατρίδα μας το
1945;
2. Έχει εξεταστεί η περίπτωση να περαστούν
συμπληρωματικά τα
αγροτεμάχια των αρχικών ή συμπληρωματικών
διανομών των
αγροκτημάτων;
3. Αν διαπιστωθούν προβλήματα μετά την
οριστική κύρωση των δασικών
χαρτών, πώς σκοπεύετε να τα επιλύσετε;
4. Σε
περιπτώσεις που υπάρξουν δικαστικές αποφάσεις που θα δικαιώνουν τους πολίτες,
και θα τους επιδικάσουν αποζημιώσεις, θα υπάρξει
δημοσιονομικό κόστος και πως θα
αντιμετωπιστεί;
5. Γιατί δεν ορίστηκαν τιμές (έστω
ενδεικτικά για 3-4 περιπτώσεις) ώστε να
γνωρίζει από πριν ο ενδιαφερόμενος το
συνολικό κόστος εξαγοράς ή
άδειας έγκρισης επέμβασης;
6. Γιατί δεν λήφθηκε υπόψιν μία χρονική
περίοδος όπου υπάρχει υλικό
(αεροφωτογραφίες, πράξεις Διοίκησης κτλ)
έτσι ώστε να υπάρχει
ολοκληρωμένη εικόνα για την προγενέστερη
και μεταγενέστερη
κατάσταση του γεωτεμαχίου;
Ο Ερωτών Βουλευτής
Καραμανλής Κώστας – Ν. Σερρών
No comments:
Post a Comment
Προβάλλετε ή σχολιάστε την ανάρτηση
Σχόλιο που έχει ταυτότητα χρήστη δημοσιεύεται χωρίς λογοκρισία, αρκεί πάντα η κριτική αυτή να είναι κόσμια.
Ζητώ την κατανόηση σας!!! Από τους ανώνυμους χρήστες, οι οποίοι ως συνήθως αβασάνιστα και χωρίς προσωπικό κόστος γίνονται αμετροεπείς υβριστές.