Παρασκευή, 26 Απριλίου 2013

Οι αναζητήσεις στη Google μπορούν να προβλέψουν "βουτιά" στα χρηματιστήρια


Η περιοδική αυξομείωση των αναζητήσεων συγκεκριμένων λέξεων οικονομικού περιεχομένου από τους χρήστες στη Google μπορούν να αποτελέσουν χρήσιμο -και κερδοφόρο- δείκτη για την έγκαιρη πρόβλεψη του πώς θα κινηθούν οι αγορές στο μέλλον και αν τα χρηματιστήρια θα κάνουν «βουτιά», σύμφωνα με μια νέα επιστημονική μελέτη.
Οι αναζητήσεις στη Google μπορούν να προβλέψουν κινήσεις του Χρηματιστηρίου
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη Σούζι Μόατ του University College του Λονδίνου (UCL) και τον Τομπάϊας Πράις του πανεπιστημίου του Γουόργουικ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Scientific Reports", σύμφωνα με το BBC, ανέλυσαν ένα μεγάλο όγκο δεδομένων από την υπηρεσία καταγραφής τάσεων Google Trends και τα συσχέτισαν με τη διαχρονική μεταβολή του χρηματιστηρίου.

Όπως διαπίστωσαν, όσο μειώνονταν οι αναζητήσεις για λέξεις όπως «χρέος», «χαρτοφυλάκιο», «μετοχές» και «κρίση», τόσο ο βασικός δείκτης του Χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης (Dow Jones Industrial) έτεινε να ανεβαίνει και το αντίστροφο, δηλαδή όσες περισσότερες αναζητήσεις έκαναν οι χρήστες με βάση τις παραπάνω λέξεις - κλειδιά, τόσο η αγορά έπεφτε.

Οι αναζητήσεις για χρηματιστηριακές και γενικότερα για οικονομικές λέξεις στη Google έπεφταν πριν αρχίσει να ανεβαίνει το χρηματιστήριο, ενώ όταν οι ίδιες αναζητήσεις αύξαναν, ο δείκτης του χρηματιστηρίου έπεφτε συνεχόμενα τις επόμενες εβδομάδες. Η λέξη στις αναζητήσεις που αποδείχτηκε ότι έχει την μεγαλύτερη προβλεπτική αξία από όλες τις άλλες, είναι το «χρέος» (debt).

Σύμφωνα με τους ερευνητές, που διαχειρίστηκαν ένα εικονικό χαρτοφυλάκιο μετοχών, αν κανείς ακολουθούσε μια «έξυπνη» επενδυτική στρατηγική περιοδικών αγοραπωλησιών με βάση τις μεταβολές στις αναζητήσεις των λέξεων, θα μπορούσε να προβλέψει τη γενική τάση κίνησης των χρηματιστηριακών δεικτών και τελικά θα είχε εντυπωσιακή απόδοση (κέρδος) 326% μεταξύ των ετών 2004 - 2011. Αν όμως ο επενδυτής απλώς είχε αγοράσει μετοχές το 2004 και τις είχε πωλήσει το 2011, το κέρδος του θα ήταν μόλις 16%.
Η νέα μελέτη εντάσσεται σε ένα συνεχώς ανερχόμενο ερευνητικό πεδίο, που αναλύει μεγάλους όγκους ψηφιακών δεδομένων για να ρίξει φως στη συμπεριφορά μεγάλων ομάδων ανθρώπων και να ανιχνεύσει την αδιόρατη ανάδυση νέων τάσεων (π.χ. μια μόλυνση από ιό που εξελίσσεται σε επιδημία) και, έτσι τελικά, να προβλέψει τα μελλοντικά γεγονότα. Σταδιακά, η αξιοποίηση των μηχανών αναζήτησης, ιδίως της Google, καθίσταται χρήσιμο εργαλείο στη λήψη ποικίλων ατομικών και συλλογικών αποφάσεων.
Για παράδειγμα, το 2011, η κεντρική Τράπεζα της Αγγλίας διαπίστωσε ότι οι μεταβολές στις αναζητήσεις των χρηστών στο διαδίκτυο σχετικά με τα ακίνητα, μπορούσαν να προβλέψουν τη διαχρονική εξέλιξη των τιμών τους στην αγορά.

Η νέα μελέτη, σύμφωνα με τους βρετανούς ερευνητές, δείχνει ότι οι άνθρωποι τείνουν να αναζητούν στο διαδίκτυο πληροφορίες για τις μετοχές τους, όταν «οσμίζονται» ότι κάτι δεν πάει καλά στην αγορά και άρα προετοιμάζονται να τις πουλήσουν σε χαμηλότερη τιμή, ώστε να προλάβουν τα χειρότερα. Η συλλογική αυτή τάση, που καταγράφει η Google, όχι απλώς αντανακλά, αλλά στην ουσία προβλέπει την πτωτική πορεία του χρηματιστηρίου (και άλλων αγορών) στο μέλλον.

Δεν είναι παράξενο που ήδη χρηματοοικονομικοί και επενδυτικοί οργανισμοί προσέγγισαν τους βρετανούς ερευνητές για να βάλουν σε πρακτική εφαρμογή τα ευρήματά τους μέσω της ανάπτυξης του κατάλληλου λογισμικού. Ένα τέτοιο πρόγραμμα θα καθιστούσε ακόμα περισσότερο εφικτή την αυτοματοποίηση των χρηματιστηριακών συναλλαγών απευθείας από τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, ιδίως στην αγορά των παραγώγων.

Από την άλλη, όμως, όπως προειδοποίησαν οι ερευνητές, η ιστορική εμπειρία έχει δείξει ότι οι αγορές τείνουν να προσαρμόζονται, συνεπώς αν όλο και περισσότεροι «παίκτες» χρησιμοποιούν ως επενδυτικό οδηγό τις αναζητήσεις της Google μελλοντικά, τότε αυτή η στρατηγική σταδιακά θα γίνεται όλο και λιγότερο αποδοτική. Όσοι όμως προλάβουν να την αξιοποιήσουν πρώτοι, προτού γίνει πολύ δημοφιλής, μάλλον θα επωφεληθούν - με λίγη τύχη πάντα!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Προβάλλετε ή σχολιάστε την ανάρτηση

Σχόλιο που έχει ταυτότητα χρήστη δημοσιεύεται χωρίς λογοκρισία, αρκεί πάντα η κριτική αυτή να είναι κόσμια.

Ζητώ την κατανόηση σας!!! Από τους ανώνυμους χρήστες, οι οποίοι ως συνήθως αβασάνιστα και χωρίς προσωπικό κόστος γίνονται αμετροεπείς υβριστές.