Ολλανδός Υπουργός
Παιδείας, Πολιτισμού και Επιστήμης
Αγαπητή συνάδελφε,
Πρώτα από όλα, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την επιστολή
σας πάνω στο σημαντικό θέμα των προσφύγων.
Το κάλεσμά σας είναι τώρα πιο σημαντικό από ποτέ. Όντως η Ευρώπη οφείλει
να εξασφαλίσει την ελευθερία και την ασφάλεια, καθώς και τα ανθρώπινα
δικαιώματα και την δημοκρατία, στην πολιτική της κουλτούρα. Επιπλέον, πιστεύω
ότι κάθε κρίση δημιουργεί ευκαιρίες και η παρούσα ροή προσφύγων μας δίνει την
ευκαιρία να θέσουμε τις ευρωπαϊκές αξίες
σε πράξη δείχνοντας την αλληλεγγύη μας προς ανθρώπους που χρήζουν βοήθειας.
Οι Υπουργοί της Παιδείας, Νεολαίας, Πολιτισμού και
Αθλητισμού ανάλυσαν από διαφορετικές οπτικές το δυναμικό των πολιτικών, που
ευνοούν την κοινωνική ενσωμάτωση των νέο-αφιχθέντων προσφύγων. Υπό την προεδρεία του Συμβουλίου της
Ευρωπαϊκής Ένωσης, οργάνωσα ένα άτυπο γεύμα στο συμβούλιο των «Παιδεία,
Νεολαία, Πολιτισμός και Αθλητισμός» για
να ανταλλάξουμε απόψεις πάνω στο ρόλο μας ως Υπουργοί Παιδείας στην προσφυγική
κρίση. Πιστεύω ότι έχουμε ένα σημαντικό καθήκον για την καθοδήγηση των
προσφύγων και την προετοιμασίας τους για το μέλλον. Ειδικά στο πλαίσιο της
κοινωνικής ενσωμάτωσης. Είμαι πεπεισμένος ότι ανάμεσα στους πρόσφυγες υπάρχουν
πολλοί που μπορούν να προσθέσουν κάτι στην κοινωνία μας και στην Ευρώπη.
Με στόχο να πραγματοποιήσουμε την κοινωνική ενσωμάτωση, πρέπει
να δοθεί μία προοπτική για το μέλλον στους πρόσφυγες. Εκπαίδευση υψηλής
ποιότητας, είτε στα πλαίσια είτε εκτός των πλαισίων του παραδοσιακού
εκπαιδευτικού συστήματος, προσφέρει στους πρόσφυγες τη δυνατότητα να αναπτύξουν
τα προσόντα τους. Αυτά τα προσόντα μπορούν να αυξήσουν τις πιθανότητες των
προσφύγων να ενσωματωθούν και να συμμετέχουν στη ν κοινωνία της χώρας φιλοξενίας.
Μπορούν επίσης να βελτιώσουν την κατανόηση του ευρωπαϊκού/εθνικού εκπαιδευτικού
πλαισίου και να συνεισφέρουν στην αμοιβαία κατανόηση και σεβασμό.
Κανένα εκπαιδευτικό ίδρυμα, από την πρωτοβάθμια έως την
ανώτατη εκπαίδευση, δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις μόνο του. Για τη
διαχείριση της ταχείας και σημαντικής ροής προσφύγων στα εθνικά εκπαιδευτικά
συστήματα, μία σφαιρική προσέγγιση με τη
συμμετοχή των διαφορετικών ενδιαφερόμενων μερών είναι αναγκαία. Αυτό
περιλαμβάνει την κινητοποίηση ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας: δασκάλων,
γονέων, μαθητών και φοιτητών καθώς και της κοινωνίας των πολιτών και της
τοπικής αυτοδιοίκησης. Όχι μόνο πρέπει
αυτοί οι εταίροι να έχουν τη σωστή γνώση, προσόντα και εργαλεία για να
εμφυσήσουν σε όλους τους νέο-αφιχθέντες μαθητές και φοιτητές ικανότητες που σχετίζονται με την ιδιότητα
του πολίτη και τις κοινές θεμελιώδης αρχές. Πρέπει επίσης να γίνει αντιληπτό
ότι και οι δύο πλευρές μοιράζονται την ευθύνη ώστε να γίνει επιτυχής η
κοινωνική ενσωμάτωση. Ο σκοπός πρέπει να είναι η δημιουργία ενός ανοιχτού
περιβάλλοντος χωρίς αποκλεισμούς, στο οποίο η ανάπτυξη και η πραγματική επικράτηση
της ενσωμάτωση θα διεξάγεται με ένα συνεχόμενο και ανοιχτό διάλογο.
Όσον αφορά την παράκλησή σας να πληροφορηθούν πάνω σε αυτό
το θέμα τα ολλανδικά πανεπιστήμια, θα
προωθήσω την επιστολή σας στην οργάνωση των πανεπιστημίων και στα πανεπιστήμια
εφαρμοσμένων επιστημών της Ολλανδίας.
Με εγκάρδιους χαιρετισμούς,
Υπουργός Παιδείας και
Επιστημών Λιθουανίας, Ardone Pitreniene
Αγαπητή Υπουργέ,
Σας ευχαριστώ για την επιστολή που απευθύνατε στους
υπουργούς παιδείας της Ευρώπης σχετικά με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η
Ευρώπη αναφορικά με τους πρόσφυγες και τους εκτοπισθέντες. Αυτό που πραγματικά σας απασχολεί και τα
βαθιά θέματα που θέτετε για το πώς η επιλογή της Ευρώπης στην αντιμετώπιση του
ζητήματος θα σχηματίσει το κοινό μας μέλλον, είναι συγκινητικά και προκαλούν
σκέψεις.
Μοιραζόμαστε την άποψή σας ότι οι πρόσφυγες και τα
δικαιώματα τους , μας καλούν να επαναξιολογήσουμε τη σημασία της παιδείας της
κοινωνία μας. Να αναλογιστούμε την πιθανή συνεισφορά των παραμελημένων κοινωνικών
επιστημών για το μέλλον της Ευρώπης. Γνωρίζοντας την ασταμάτητη ροή προσφύγων
στις νότιες ευρωπαϊκές χώρες, πρέπει να αναγνωρίσουμε απειλές στην συνηθισμένη
μας ηρεμία. Η κατάσταση προσφέρει ευκαιρίες και την επανεξέταση της κοινής σοφία
μας. Έχετε δίκιο να αναφέρετε τις κύριες αξίες της δημοκρατίας στην Ευρώπη, που
κάποτε σφυρηλατήθηκε με τόσο κόπο. Τώρα (οι αξίες αυτές) δοκιμάζονται πάλι και
δεν μπορούμε να προσποιούμαστε ότι δεν το βλέπουμε. Εδώ στη Λιθουανία δεν
αφήνουμε καμία ευκαιρία, χωρίς να υπενθυμίζουμε στους ανθρώπους ότι η
αλληλεγγύη και η δικαιοσύνη είναι αξίες που πρέπει να τροφοδοτούνται και να
ενισχύονται για την ευημερία των παιδιών μας και την ευμάρεια .
Το μεγαλύτερο μέρος των προσφύγων είναι παιδιά που οι
εμπειρίες τους σε αυτόν τον κόσμο είναι αυτές του πολέμου και της
μετανάστευσης. Συνεπώς θεωρούμε ότι ο απώτατος ρόλος της παιδείας είναι να
αποφευχθεί μία χαμένη γενιά. Πρέπει να εξασφαλίσουμε το δικαίωμά τους στην
εκπαίδευση και να δημιουργήσουμε τις συνθήκες για να σταθούν με αξιοπρέπεια και
να κερδίσουν τη ζωή τους στο μέλλον. Επιπλέον δεδομένου της παγκοσμιοποίησης
και των δημογραφικών προκλήσεων, η
επιτυχής ενσωμάτωση των προσφύγων στην κοινωνία μας θα είναι ένα σημαντικός
παράγοντας για την εξασφάλιση της οικονομικής ανταγωνιστικότητας και της
κοινωνικής συνοχής.
Η Λιθουανία προγραμματίζει την προσχολική και σχολική
ενσωμάτωση και εκπαίδευση. Συζητήσαμε πώς να δημιουργήσουμε τις καλύτερες
συνθήκες για τους νέους να ακολουθήσουν σπουδές σε ανώτατες σχολές , καθώς και για
την αξιολόγηση και απόκτηση τυπικών προσόντων. Είμαστε σίγουροι ότι μαθαίνοντας
να αποδεχόμαστε της νέες προκλήσεις και να ανταπεξερχόμαστε στις δυσκολίες, θα γίνουμε
πιο δυνατοί και πιο ανθεκτικοί στις απειλές για τις καθιερωμένες αρχές της
δημοκρατίας. Πιστεύουμε σθεναρά ότι η Ευρώπη θα πάρει τη σωστή απόφαση.
Με ειλικρίνεια,
Αρντόνε Πιτρενιενιε
Υπουργός Παιδείας και Επιστήμης
Γενικός Διευθυντής
Διεθνών Σχέσεων του Υπουργείου Παιδείας και Γυναικών
Αγαπητή κα. Αναγνωστοπούλου,
Σας ευχαριστώ για την επιστολή σας στην Ομοσπονδιακή
Υπουργού Παιδείας Γκαμπριέλε Χέινις – Χόσεκ (Gabrliele Heinisch-Hosek) αναφορικά με το επείγον
προσφυγικό θέμα.
Η παιδεία είναι ένας ουσιαστικός παράγοντας για την
επιτυχημένη ενσωμάτωση των νεοαφιχθέντων στις κοινωνίες και η Αυστρία έχει
κάνει σημαντικές προσπάθειες σε αυτή την κατεύθυνση.
Στα πλαίσια αυτά το αυστριακό υπουργείο παιδείας και
γυναικείων ζητημάτων εισήγαγε μία σειρά από δράσεις με στόχο την ενσωμάτωση
περίπου 11.200 παιδιών και νέων με το καθεστώς του πρόσφυγα στο σχολικό
σύστημα.
Έχουν αναπτυχθεί τα
παρακάτω προγράμματα:
·
Βασικά μαθήματα γλώσσας στο δημοτικό και το
γυμνάσιο με βάση τη ζήτηση, επιπλέον στα ήδη υπάρχοντα μαθήματα σύμφωνα με το
νόμο για τη σχολική οργάνωση.
·
Παρεμβάσεις από κινητές πολυπολιτισμικές ομάδες,
που περιλαμβάνουν ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, ειδικούς παιδαγωγούς και
ειδικούς με το αναγκαίο φάσμα γλωσσικών προσόντων για την υποστήριξη των
δασκάλων.
·
Στην εκπαίδευση ενηλίκων, αρχίσαμε ένα ευρύ
πρόγραμμα αξιολόγησης έτσι ώστε να υπάρξει μία σαφής εικόνα των δεξιοτήτων και
προσόντων των προσφύγων, καθώς πολλοί από αυτούς δεν μπορούν να προσκομίσουν
αποδειχτικά. Η έκθεση αυτή θα μας επιτρέψει να διαθέσουμε τα αναγκαία
προγράμματα κατάρτισης για την περαιτέρω εκπαίδευση και την επαγγελματική
κατάρτιση.
·
Για τους νέους που έχουν τελειώσει την υποχρεωτική
εκπαίδευση ξεκινήσαμε ειδικά μαθήματα για να διευκολύνουμε την μετάβασή τους σε
επαγγελματικές σχολές.
·
Επιπλέον δραστηριότητες για στις σχολές για δάσκαλους
έχουν οργανωθεί σε όλα τα ομόσπονδα κρατίδια, με στόχο να βοηθήσουν τους
δασκάλους να ανταπεξέλθουν στις νέες προκλήσεις.
Μέσα στο διεθνές πλαίσιο συντονίζουμε τις προσπάθειες μας με
τους εταίρους μας στο Συμβούλιο της Ευρώπης, τον ΟΗΕ και φυσικά στην Ευρωπαϊκή
Ένωση. Η Αυστρία έχει δεσμευτεί να ενταθεί η συνεργασία στα πλαίσια της
διαδικασίας του Paris Follow up.
Με ειλικρίνεια,
No comments:
Post a Comment
Προβάλλετε ή σχολιάστε την ανάρτηση
Σχόλιο που έχει ταυτότητα χρήστη δημοσιεύεται χωρίς λογοκρισία, αρκεί πάντα η κριτική αυτή να είναι κόσμια.
Ζητώ την κατανόηση σας!!! Από τους ανώνυμους χρήστες, οι οποίοι ως συνήθως αβασάνιστα και χωρίς προσωπικό κόστος γίνονται αμετροεπείς υβριστές.