Thursday, July 18, 2013

ΔΕΚΑΧΡΟΝΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΟΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΖΙΧΝΩΝ & ΝΕΥΡΟΚΟΠΙΟΥ κ.ΙΕΡΩΘΕΟΥ

Η δεκάχρονη αρχιερατεία του σεβασμιότατου Μητροπολίτη Ζιχνών και Νευροκοπίου κ. Ιερόθεου

Του Δημητρίου Ι. Τσιανικλίδη, Δρος Θ- Νομικού



Πρόσφατα την 22α Ιουνίου 2013 ο Σεβασμιότατος μητροπολίτης Ζιχνών καιΝευροκοπίου κ. Ιερόθεος, συμπλήρωσε δέκα χρόνια θεοφιλούς αρχιερατείας, Οι παρακάτω γραμμές που θα ακολουθήσουν αποτελούν ελάχιστο δείγμα αγάπης και ευγνωμοσύνης στον τιμώμενο ιεράρχη της Εκκλησίας μας.
Ο Σεβασμιότατος μητροπολίτης Ζιχνών και Νευροκοπίου κ. Ιερόθεος ( κατά κόσμο Δημήτριος) Τσολιάκος γεννήθηκε στα Μέγαρα το 1945. Είναι πτυχιούχος της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Χειροτονήθηκε διάκονος το 1969 και πρεσβύτερος το 1974. Υπηρέτησε ως εφημέριος στον ιερό ναό Αγίας Παρασκεύης Μεγάρων, ενώ παράλληλα διακόνησε ως γραμματέας και γενικός αρχιερατικός επίτροπος της Ι. Μ. Μεγάρων και Σαλαμίνος. Από το 1989 υπηρέτησε στην Ιερά Σύνοδο ως γραμματέας στην αρχιγραμματεία και ως γραμματέας- πρακτικογράφος1. Η ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος λαμβάνουσα υπόψη την ασκητική του εμπειρία, τη θεολογική του κατάρτιση το ακραιφνές ορθόδοξο εκκλησιαστικό φρόνημά του, το ανεπίληπτο του ήθους, τις διοικητικές και οργανωτικές του ικανότητες, την ανυπόκριτη ταπείνωση, την ακεραιότητα και το ευπροσήγορο του χαρακτήρα του, καθώς και την αφοσίωσή του στο ιεραποστολικό και κοινωφελές έργο της Εκκλησίας, τον εξέλεξε μητροπολίτη Ζιχνών και Νευροκοπίου την 16η Μαΐου 20032 και χειροτονήθηκε την 17η Μαΐου 2003 στον ιερό Καθεδρικό Ναό των Αθηνών3. Η ενθρόνιση του έγινε την 22α Ιουνίου 2003 με βυζαντινή μεγαλοπρέπεια στον ιερό ναό Αγίου Γεωργίου Νέας Ζίχνης4. Κατά τον ενθρονιστήριο λόγο του ο κ. Ιερόθεος είπε : « Μεγάλο και βαρύ το χρέος που αναλαμβάνω. Ανίσχυρες είναι οι πνευματικές και ηθικές μου δυνάμεις. Θα τολμήσω όμως. Η τόλμη είναι το γνώρισμα των Μαθητών του Χριστού. Η διακονία του Επισκόπου στην Εκκλησία δεν μπορεί να ΄ναι η τόλμη μιας τόλμης. Η τόλμη και το θαύμα εξάλλου είναι τα ακριβά παιδιά της πίστεως. Έρχομαι – και ιδού εγώ - έχοντας στην καρδιά μου πολλή τόλμη και αφειδώλευτη αγάπη για όλους σας. Και λέγοντας τόλμη, εννοώ ασφαλώς διάθεση για πνευματική διακονία και ανύστακτη μέριμνα για την κατά Χριστό μόρφωση του ποιμνίου, του οποίου οι εκδηλώσεις συμπαραστάσεως ήδη γράφτηκαν στην καρδιά μου με χρυσά γράμματα. Δώστε μου τα χέρια σας. Πάρτε την καρδιά μου. Γιατί εδώ δεν ήρθαως πάροικος ή παρεπίδημος. Εδώ ήρθα να διακονήσω. Εδώ ήρθα να σωθώ ! Να γιατί η καρδιά μου χτυπάει γι ΄αυτόντον τόπο και γι΄αυτόν τον λαό, του οποίου τα ήθη και έθιμα θα αγκαλιάσω, θα΄ναι ο τρόπος και της δικής μου ζωής»5. Η δεκάχρονη ιστορική του πορεία απέδειξε, πως τήρησε την υπόσχεσή του στα όσα αναφέρθηκε κατά το λόγο της ενθρόνισής του, αφού αναλώθηκε στην « πνευματική διακονία»6 και επέδειξε « ανύστακτη μέριμνα για την κατά Χριστό μόρφωση του ποιμνίου»7 του. Πορεύθηκε « επί τοιςίχνεσιν αυτού»9, δεν ολιγοπίστησε, δεν έχασε την τόλμη του, δεν λιγοψύχησε, παρόλο το βαρύ φορτίο των αρχιερατικών του καθηκόντων και τις πνευματικές δοκιμασίες, γιατί οπλίστηκε από μικρό παιδί με την πανοπλία της πίστης και της ελπίδας για να ατενίζει το μέλλον με αισιοδοξία και να εναποθέτει την ελπίδα του σ΄Εκείνον, σύμφωνα με το λόγο του αποστόλου των Εθνών θείου Παύλου :« η δύναμις μου εν ασθενεία τελειούται»8. Αποτελεί μνημείο ανθρωπιάς, τιμής και σεβασμού για το φιλόχριστο ποίμνιό του ο ενθρονιστήριος λόγος του, αφού αντί προγραμματικών δηλώσεων κήρυξε τις προγραμματικές αρχές τις οποίες ο Κύριός μας πριν από είκοσι ένα αιώνες είχεδιαγγείλει στον καταστατικό χάρτη του Ευαγγελίου Του. Στον ενθρονιστήριο λόγο του αναφέρει τα εξής: « Γι΄ αυτό ενότητα, αγάπη, ομόνοια, ειρήνη ευαγγελίζομαι ως θεοδρόμος την πρώτη τούτη μέρα της ενθρονίσεώς μου. Και πρώτος θα τηρήσω. Όπως ο ήλιος διατρέχει όλη τη γη και με τις ακτίνες του τη φωτίζει και τη θερμαίνει, έτσι κι ο Επίσκοπός Σαςτόση και τέτοια θάχει μέριμνα για σας, το ποίμνιό του. Όχι πώς θα σας φωτίσω με το φώς μου ή θα σας θερμάνω με την πίστη μου, δεν έχω τέτοιες ψευδαισθήσεις, αλλά μέλημά μου θάναι η προσευχή, η λατρεία , ώστε ο Νοητός Ήλιος της Δικαιοσύνης, ο Χριστός να φωτίζει την ζωή και τα έργα σας και να θερμαίνει την πίστη σας. Ο Επίσκοπος λειτουργεί και κηρύττει. Τελεί τα μυστήρια. Χειροτονεί τους Ιερείς και εγκαινιάζει τους Ναούς. Προφυλάσσει το ποίμνιό του από αιρέσεις και κακοδοξίες ως καλός ποιμένας ή ως φρουρός κατά μια ωραία πατερική έκφραση»10. Γνωρίζοντας το υψηλό αίσθημα ευθύνης του επισκοπικού αξιώματος με σεμνότητα, ένθεο ζήλο και αγωνιστικό φρόνημα αναλώνεται στο αρχιερατικό, ποιμαντικό και φιλανθρωπικό έργο.Σκοπός του είναι ο αγιασμός των πιστών και η δόξα του Θεού. Ιερουργεί, χοροστατεί και διδάσκει σε πόλεις και χωριά της μητρόπολής του. Φέρει το μήνυμα της μετάνοιας και στα πιο απομακρυσμένα χωριά. Διδάσκει τόσο με τον προφορικό, όσο και με το γραπτό λόγο. Αποστέλλεται γραπτό κείμενο για κάθε Κυριακή σ΄ όλες τις ενορίες της μητρόπολης, σε συνεργασία με τους ιεροκήρυκεςτης μητρόπολης. Ακόμη, διδάσκει μέσα από ειδικές εγκυκλίους και φυλλάδια που αποστέλλονται στις ενορίες για επίκαιρα ποιμαντικά, τοπικά ή εθνικά θέματα. Επίσης, οργανώνει κατά τόπους διαλέξεις από ειδικούς επιστήμονες για να διδάσκεται και να διαφωτίζεται ο λαός για σημαντικά κοινωνικά θέματα. Φροντίζει για τη στελέχωση του ιερού κλήρου με χειροτονίες νέων κληρικών. Χειροτόνησε είκοσι νέους κληρικούς, ενώ παράλληλα προχώρησε στην επιμόρφωση των ιερέων με τις ιερατικές συνάξεις και τα ιερατικά συνέδρια με τη συμμετοχή κληρικών και καθηγητών πανεπιστημίου για να οικοδομηθούν σε θέματα ποιμαντικής, δογματικής και λειτουργικής διακονίας. Πρωτοστατεί στα εγκαίνια πέντε νέων ιερών ναών. Ανακαίνισε εκ βάθρων το μητροπολιτικό οίκημα στη Νέα Ζίχνη και ενδιαφέρθηκε για τη συντήρηση και αναπαλαίωση του επισκοπείου στο Κάτω Νευροκόπι. Ακόμη, μερίμνησε για τη διάσωση και διατήρηση των παλαιών ιερών ναών με τη διακόσμηση της ορθόδοξης αγιογραφίας, δίνοντας βυζαντινή μεγαλοπρέπεια. Ο φιλομόναχος επίσκοπος κ. Ιερόθεος με την ασκητικήζωή του, μεριμνά για την πνευματική πρόοδο, αλλά και για τις λοιπές ανάγκες των ιερών μονών της επαρχίας του. Με ένθερμοζήλο και φόβο Θεού αγωνίζεται για την προαγωγή των πνευματικών και άλλων συμφερόντων των ιερών μονών, έχοντας καθημερινό του όραμα την ανάδειξη των μονών σε αληθινές σκήτες ακοίμητων προσευχών και εργαστήρια πνευματικών αρετών, ώστε να αναδειχθούν σε τηλαυγείς φάροι της Ορθοδοξίας και του Ελληνισμού 11. Ο μοναστικός κόσμος της περιφέρειάς του , αλλά και εκτός αυτής, βρίσκει στο πρόσωπό Του , τον εμβριθή θεολόγο, τον έμπειρο καθοδηγητή και παιδαγωγό, τον πατρικόκαι πρακτικό διδάσκαλο της μοναστικής ζωής. Ιδιαίτερη μέριμνα και φροντίδα καταβάλλει για την εν Χριστό διαπαιδαγώγηση της νεότητας, με τηστελέχωση κατάλληλων κατηχητών με σκοπό την ανάπτυξη του κατηχητικού έργου σε κάθε ενορία καλλιεργώντας και διαφυλάσσοντας το εκκλησιαστικό ήθος, την άρρηκτη ,την αδιάσπαστη και οργανική ενότητα της κατήχησης με τη λατρεία της Εκκλησίας και τη ζωή της Ενορίας12. Συνεχής μέριμνα για την καθαρότητα της πίστης και τη διαφύλαξη των θησαυρών της αμώμητης ορθόδοξης παράδοσης, αποτελεί και η οργάνωση του «Αντιαιρετικού αγώνα» για την προφύλαξη του ποιμνίου τουαπό τιςποικίλες αιρετικέςδοξασίες13. Στον τομέα της αγάπης και της φιλανθρωπίας, της έμπρακτης απόδειξης της προσφοράς και της θυσίας, συγκαταλέγεται η « Ουζούνειος » φιλόξενη στέγη, η οποία αποτελεί κόσμημα φιλανθρωπίας για τη Ν. Ζίχνη . Η λειτουργία των ενοριακών « Φιλοπτώχων Ταμείων, καθώς και του Γενικού Ταμείου Κοινωνίας Αγάπης », αποτελούναπόδειξη των έργων του στον ευρύτερο ποιμαντικό και φιλανθρωπικό τομέα14. Ο σεπτός ποιμενάρχης κ. Ιερόθεος είναι άνθρωπος αρετής, σιωπής και προσευχής. Είναι ο κληρικός της ιεραποστολής που εκδαπανάται καθημερινά για χάρη του εκλεκτού του ποιμνίου, δίδοντας το μήνυμα της πίστης, της ελπίδας και της αγάπης. Επειδή το πολυσχιδές ποιμαντικό έργο του τιμώμενου ιεράρχου κ. Ιεροθέου δεν είναι δυνατόν να παρουσιασθεί και να περιγραφεί μέσα σε λίγες γραμμές, γιαυτό αναφέρθηκαν ενδεικτικά και επιγραμματικά πτυχές αυτού, μέσα από το οποίο αποδεικνύεται ότι πρόκειται για εξέχουσα προσωπικότητα η οποία προσφέρει διακεκριμένες υπηρεσίες στο χώρο τηςΕκκλησίας και της Κοινωνίας. Πιστεύουμε ότι στη ζωή και το έργο του μητροπολίτη κ. Ιεροθέου βρίσκουν εφαρμογή τα λόγια του Μ. Βασιλείου: « Έστω επίσκοπος, μη εκ του τόπου σεμνυνόμενος, αλλά του τόπου σεμνύνων αφ΄ εαυτού. Όντως γαρ μεγάλον εστίν ου τοις μεγάλοις μόνον αρκείν, αλλά και τα μικρά μεγάλα ποιείν τη εαυτού δυνάμει»15. Συγχαίρουμε τον ακούραστο πνευματικό και κοινωνικό εργάτη της Εκκλησίας κ. Ιερόθεο για την αδιάκοπη ποιμαντορική μέριμνα και πατρική στοργή η οποία εκδηλώνεται πολυμερώς και πολυτρόπως σε όλα τα επίπεδα της αρχιερατικής του διακονίας. Ευχόμαστε, ο πανοικτίρμων Θεός να του χαρίζει υγεία, δύναμη και μακρότητα ημερών, ώστε να συνεχίζει το θεοφιλές ποιμαντικό, φιλανθρωπικό και αρχιερατικό του έργο για το λαό του Θεού. Του Σεβασμιοτάτου Μητροπολίτου Ιεροθέου πολλά τα έτη.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ- ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1.Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος- Κανονάριον Επετηρίς, Έκδοσις Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, Αθήναι 2013, σ. 537( Εφεξής Δίπτυχα)
2. Κωνσταντίνος Χολέβας « Τα βιογραφικά σημειώματα των νέων Μητροπολιτών»,Εκκλησία, Επίσημον Δελτίον της Εκκλησίας της Ελλάδος, Έτος Π,τεύχ.6, Ιούνιος 2003, Αθήναι, σ.432( Εφεξής Εκκλησία,τ.6)
3.Εκκλησία, τ.6, σ.433.
4.Ιερόθεος Τσολιάκος μητροπολίτης Ζιχνών και Νευροκοπίου, « Ενθρονιστήριος Λόγος»,Εκκλησία, Επίσημον Δελτίον της Εκκλησίας της Ελλάδος, Έτος Π, τεύχ.7, Ιούλιος 2003, σ.514.( Εφεξής Εκκλησία, τ. 7)
5.Εκκλησία,τ.7, ό. π. σ.515.
6.Εκκλησία, τ. 7, ό. π. σ.515.
7.Εκκλησία, τ. 7, ό. π. σ.515.
8. Α΄ Πέτρου. Β΄21.
9. Β΄Κοριθ.12,9.
10. Εκκλησία, τ.7, ό. π. σσ. 515-516.
11. Δίπτυχα, ό. π . σ. 539
12. Δίπτυχα, ό. π., σ. 539.
13. Δίπτυχα, ό. π., σ.539.
14. Δίπτυχα, ό. π., σ.539.
15 .Κωνσταντίνος Μπόνης « Βασίλειος ο Μέγας»Βιβλιοθήκη Ελλήνων Πατέρων και Εκκλησιαστικών Συγγραφέων , Έκδοσις της Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, Αθήναι, 1978, τ. 55, σ. 130, 12-15.

ΠΗΓΗ: e-simerini.com 

No comments:

Post a Comment

Προβάλλετε ή σχολιάστε την ανάρτηση

Σχόλιο που έχει ταυτότητα χρήστη δημοσιεύεται χωρίς λογοκρισία, αρκεί πάντα η κριτική αυτή να είναι κόσμια.

Ζητώ την κατανόηση σας!!! Από τους ανώνυμους χρήστες, οι οποίοι ως συνήθως αβασάνιστα και χωρίς προσωπικό κόστος γίνονται αμετροεπείς υβριστές.