Του Γιάννη Μαγκριώτη
Ακόμη ένα
«Πρόγραμμα Θεσσαλονίκης», αυτό που εξήγγειλε πέρυσι στη ΔΕΘ ο κ. Μητσοτάκης, θα
ακυρωθεί, ή έχει κρυφή πολιτική ατζέντα;
Η κυβέρνηση της ΝΔ
διακηρύσσει ότι θα μειωθούν σχεδόν όλοι οι φορολογικοί συντελεστές, τόσο των
άμεσων φόρων όσο και των έμμεσων, προσδιορίζει μάλιστα ότι σε βάθος τριετίας η
μείωση θα φθάσει στα έξι δισ. ευρώ, χωρίς να διευκρινίζει αν το ποσό αυτό είναι
το άθροισμα των μειώσεων των τριών χρόνων ή μόνο του τρίτου χρόνου, που
σημαίνει ότι αθροιστικά μπορεί να ξεπεράσει και τα δέκα δισ. ευρώ. Μάλιστα
ξεκίνησε μειώνοντας τον ΕΝΦΙΑ, με απώλειες εσόδων περίπου 500 εκατ. ευρώ.
Υποστηρίζει ότι θα υπάρξει ισοδύναμη εξασφάλιση της μείωσης των εσόδων, πόρων από την ανάπτυξη, τη μείωση των δαπανών και την αντικατάσταση δαπανών του εθνικού προϋπολογισμού με πόρους από το ΕΣΠΑ.
Υποστηρίζει ότι θα υπάρξει ισοδύναμη εξασφάλιση της μείωσης των εσόδων, πόρων από την ανάπτυξη, τη μείωση των δαπανών και την αντικατάσταση δαπανών του εθνικού προϋπολογισμού με πόρους από το ΕΣΠΑ.
Μοιάζει φανταστικό το σενάριο, διότι η ανάπτυξη για φέτος, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ΙΟΒΕ, προβλέπεται να φθάσει στο 1,8% από 2,5% των προβλέψεων του κρατικού προϋπολογισμού του τρέχοντος οικονομικού έτους.
Επίσης, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΤτΕ, φέτος όχι μόνο δεν θα έχουμε υπερπλεόνασμα για να καλυφθούν οι προεκλογικές παροχές της απελθούσης κυβέρνησης, αλλά θα υπολείπεται το πρωτογενές πλεόνασμα του συμφωνημένου στόχου κατά 0,6% του ΑΕΠ, αθροιστικά πάνω από 1,3 δισ. ευρώ.
Ακόμη η υποκατάσταση δαπανών του εθνικού προϋπολογισμού από πόρους του ΕΣΠΑ, κάτι που έκανε κατά κόρον η προηγούμενη κυβέρνηση, θα ρίξει ακόμη περισσότερο την ανάπτυξη αφού θα περιορίσει τις δημόσιες δαπάνες και θα πάει ακόμη πιο πίσω αναπτυξιακές δράσεις που έχουν ήδη προεξοφληθεί και έχουν ενσωματωθεί στις εκτιμήσεις για την ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια.
Αν μάλιστα σε αυτές τις μαύρες τρύπες του προϋπολογισμού προσθέσουμε και τη δέσμευση της νέας κυβέρνησης ότι θα μηδενίσει τις οφειλές του Δημοσίου προς τους ιδιώτες, θα πληρώσει άμεσα τις καθυστερούμενες συντάξεις και θα ζητήσει ταυτόχρονα να μειωθεί από 3,5% σε 2,5% το πρωτογενές πλεόνασμα μέχρι το 2022, τότε αντιλαμβάνεστε ότι η επιλογή του πέμπτου άτυπου μνημονίου είναι προφανής.
Τα μηνύματα τα έστειλαν ήδη έστω και συγκεκαλυμμένα προεκλογικά και χωρίς περιστροφές μετεκλογικά οι ευρωπαϊκοί θεσμοί και η κ. Μέρκελ, η οποία με σαφήνεια τόνισε ότι αυτός είναι ο δρόμος ανεξάρτητα ποιος είναι πρωθυπουργός στην Ελλάδα.
Η κυβέρνηση δεν έχει άλλη επιλογή από τη δημοσιονομική εξισορρόπηση με προσεκτικά βήματα και τη γρήγορη προώθηση των μεταρρυθμίσεων στο κράτος και στην οικονομία για να προσελκύσει επενδύσεις από το 2020 και μετά, ώστε να έχουμε επαρκείς ρυθμούς ανάπτυξης μεσοπρόθεσμα.
Επενδύσεις στην παραγωγή ανταγωνιστικών αγαθών και υπηρεσιών που θα βοηθήσουν τις εξαγωγές και θα υποκαταστήσουν εισαγωγές. Ένας τομέας που έχει ωριμάσει είναι η απελευθέρωση των αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών που θα γίνει σύμφωνα με τον Κοινοτικό Κανονισμό 1370 του 2007, η εφαρμογή του οποίου θα είναι υποχρεωτική για όλες τις χώρες μέλη της ΕΕ από τις 3/12/2019.
Δυστυχώς άλλο ένα «Πρόγραμμα Θεσσαλονίκης», αυτό που παρουσίασε πέρυσι στη ΔΕΘ ο κ. Μητσοτάκης, θα ακυρωθεί ή έστω θα αναβληθεί για δύο τουλάχιστον χρόνια – διαφορετικά, αν η κυβέρνηση υιοθετήσει το 5ο άτυπο μνημόνιο, θα ξαναρίξει τη χώρα πίσω, θα έχει μεγάλο πολιτικό κόστος και κυρίως θα έχουμε πρόσθετη επιβάρυνση της οικονομίας και της κοινωνίας.
Είναι βέβαιο ότι έχει κρυφή
πολιτική ατζέντα, σύντομα θα γράψω για αυτήν.
*Ο Γιάννης Μαγκριώτης είναι συντονιστής της
Πρωτοβουλίας για τη Νέα Σοσιαλδημοκρατία και πρώην υφυπουργός Υποδομών του
ΠΑΣΟΚ
No comments:
Post a Comment
Προβάλλετε ή σχολιάστε την ανάρτηση
Σχόλιο που έχει ταυτότητα χρήστη δημοσιεύεται χωρίς λογοκρισία, αρκεί πάντα η κριτική αυτή να είναι κόσμια.
Ζητώ την κατανόηση σας!!! Από τους ανώνυμους χρήστες, οι οποίοι ως συνήθως αβασάνιστα και χωρίς προσωπικό κόστος γίνονται αμετροεπείς υβριστές.