Thursday, June 30, 2016

Ομιλία Γ. Σταθάκη για το σχέδιο νόμου για την προσαρμογή της Ελληνικής νομοθεσίας στην οδηγία 2013/34/ΕΕ 28.06.2016

Ομιλία Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στις διατάξεις των άρθρων 19, 20, 29, 30, 33, 35, 40 έως 46 της Οδηγίας 2013/34/ΕΕ σχετικά με «τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις, τις ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις και συναφείς εκθέσεις επιχειρήσεων ορισμένων μορφών, την τροποποίηση της Οδηγίας 2006/43/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και την κατάργηση των Οδηγιών 78/660/ΕΟΚ και 83/349/ΕΟΚ του Συμβουλίου» (Ε.Ε. L 189 της 29ης Ιουνίου 2013) και στις διατάξεις της Οδηγίας 2014/95/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (Ε.Ε. L 330/1 της 15ης Νοεμβρίου 2014) «για την τροποποίηση της Οδηγίας 2013/34/ΕΕ όσον αφορά τη δημοσιοποίηση μη χρηματοοικονομικών πληροφοριών και πληροφοριών για την πολυμορφία από ορισμένες μεγάλες επιχειρήσεις και ομίλους» και άλλες διατάξεις». 28/6/2016
 Ομιλία Γ. Σταθάκη για το Σ/Ν στην οδηγία 2013/34/ΕΕ 28.6.16
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού): Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Νομίζω ότι ο νόμος που φέρνουμε προς ψήφιση περιλαμβάνει αφενός μεν μια σειρά από κοινοτικές οδηγίες που αφορούν ρυθμίσεις πρωτίστως για την ελάφρυνση του διοικητικού βάρους των επιχειρήσεων και κατά δεύτερο λόγο, σε αντίθεση με ό,τι μέρος της Αντιπολίτευσης έχει επιχειρήσει να κάνει, φέρνει μια σειρά από ρυθμίσεις από όλους τους τομείς που αφορούν το Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, ενοποιημένες σε ένα ενιαίο νομοσχέδιο ακριβώς, προκειμένου να τηρήσει τη βασική κοινοβουλευτική αρχή της ενσωμάτωσης διαφόρων επιμέρους θεμάτων που απαιτούν νομοθετική ρύθμιση εντός ενός ενιαίου ρυθμιστικού πλαισίου που έρχεται από ένα συγκεκριμένο Υπουργείο.
Εκ των πραγμάτων ένα σημαντικό μέρος από αυτές τις ρυθμίσεις αφορά επιμέρους τομείς, κάθε ένας από τους οποίους δεν θα δικαιολογούσε ένα χωριστό νομοσχέδιο για προφανείς και αυτονόητους λόγους. Συνεπώς, ένα μεγάλο μέρος της κριτικής περί του χαρακτήρα των διαφόρων ρυθμίσεων αδικεί τον τρόπο, με τον οποίο το Υπουργείο επιχειρεί να νομοθετήσει.
Να υπενθυμίσω τώρα δύο θέματα για την Οδηγία. Προφανώς, ο νόμος αυτός αφορά στην ενίσχυση της διαφάνειας και στην ελάφρυνση των διοικητικών βαρών των επιχειρήσεων, στη βελτίωση της λειτουργίας υπηρεσιών του Υπουργείου και προφανώς καταλήγει σε ένα σύστημα το οποίο έχει συγκεκριμένα αποτελέσματα για το σύνολο των επιχειρήσεων, αναφέρομαι στις ΑΕ, τις ΕΠΕ, ΙΚΕ και τις προσωπικές εταιρείες, που διευκολύνει και απαλλάσσει σημαντικά, μειώνει τα διοικητικά βάρη τους –υπάρχει και η αποτύπωση για πώς βελτιώνεται και για τον οικονομικό αντίκτυπο- και βελτιώνει τη διαφάνεια των επιχειρήσεων αυτών.
Για τις υπόλοιπες ρυθμίσεις, επιτρέψτε μου να σταθώ καταρχάς στη ΜΕΑ του ΟΟΣΑ. Σε σχέση με ό,τι λέγεται, ότι δηλαδή η Κυβέρνηση επιδιώκει αύξηση των δημοσίων απασχολούμενων, ότι μειώνει τη διαφάνεια ή θέλει να δημιουργεί –δεν θυμάμαι επ’ ακριβώς την κριτική του κ. Μηταράκη- επιρροή στους κρατικούς θεσμούς, ακριβώς το αντίθετο ισχύει με το παράδειγμα της ΜΕΑ του ΟΟΣΑ.
Εδώ υπάρχει ένας θεσμός, ο οποίος, πρώτον, δεν είχε κανόνες διάρκειας των εκπροσώπων της χώρας σε αυτόν τον θεσμό, δεύτερον, δεν είχε κανόνες επιλογής του προσωπικού και, τρίτον, είχε μία συγκεκριμένη δραστηριότητα, η οποία της δημιουργούσε αποκλίσεις από άλλες παραδεκτές πρακτικές που έχουμε σε άλλες ΜΕΑ.
Ουσιαστικά τι κάνει η Κυβέρνηση με αυτή τη νομοθέτηση; Τις αρχές και τους κανόνες που ισχύουν στη ΜΕΑ των Βρυξελλών, που είναι η πιο σημαντική ΜΕΑ που έχουμε η εκπροσώπησή μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τους ίδιους κανόνες μεταφέρουμε και προβάλουμε στη ΜΕΑ του ΟΟΣΑ. Εισάγουμε, δηλαδή, πρώτον, ότι οι υπάλληλοι που πηγαίνουν εκεί έχουν θητεία τρία χρόνια συν δύο.
Δεύτερον, προβλέπεται ότι επιστρέφοντας θα προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στο χώρο από τον οποίο προέρχονται, ακριβώς για να μεταφέρουν και την εμπειρία και να εμπλουτίσουν και να αναβαθμίσουν τη λειτουργία εν Ελλάδι.
Τρίτον, προβλέπεται ότι σε μία σειρά από επιτροπές συμμετέχουν απευθείας υπάλληλοι από την ελληνική πλευρά, από την ελληνική δημόσια διοίκηση.
Τέταρτον, μειώνουμε τον αριθμό από επτά σε πέντε και μειώνουμε και τις δαπάνες που προβλέπονται για ορισμένες κατηγορίες δαπανών.
Συνεπώς, σε αντίθεση με τα λεγόμενα της Αντιπολίτευσης, στο θέμα της ΜΕΑ του ΟΟΣΑ κάνουμε έναν σημαντικό εκσυγχρονισμό, ο οποίος δημιουργεί ένα πλαίσιο πολύ πιο διάφανο, πολύ πιο λειτουργικό, πολύ πιο αξιοκρατικό, ακριβώς επειδή οι επιλογές και των υπαλλήλων που θα πηγαίνουν εκεί πρέπει να ακολουθήσουν μια συγκεκριμένη αξιολογική διαδικασία.
Η δεύτερη ενότητα αφορά την εκκαθάριση του Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών. Εκεί έχει υπάρξει μία σημαντική διόρθωση. Όπως ξέρετε, ο ρόλος της γενικής συνέλευσης έχει μεταφερθεί στον Υπουργό. Αυτό είναι αντισυνταγματικό και με την προτεινόμενη ρύθμιση τον επαναφέρουμε στη γενική συνέλευση.
Με τις ρυθμίσεις για τον Οργανισμό Εξαγωγικών Πιστώσεων ουσιαστικά δίνουμε τη δυνατότητα υπό συνθήκες στις οποίες δεν κάνουμε προσλήψεις –αυτό το υπογραμμίζω και δεν χρησιμοποιούμε και οργανισμούς για να κάνουμε προσλήψεις, ακριβώς το αντίθετο- να υπάρξουν μετακινήσεις και μετατάξεις μονίμων υπαλλήλων ή υπαλλήλων ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου του δημόσιου τομέα προς τον συγκεκριμένο Οργανισμό, ούτως ώστε να διευρύνει το προσωπικό που έχει στη διάθεσή του και να μπορέσει να επιτελέσει καλύτερα τον ρόλο του, ο οποίος υπενθυμίζω ότι θα αναβαθμιστεί.
Στα θέματα του ΕΣΠΑ ασκήθηκε κριτική, επίσης, λίγο παραπλανητική, ακριβώς επειδή το σύστημα με το οποίο υλοποιούμε τη συγκεκριμένη περίοδο του ΕΣΠΑ έχει λιγότερες διαχειριστικές αρχές παρά ποτέ, ενδιάμεσους φορείς και φορείς υλοποίησης.
Η πολιτική μας στις διαχειριστικές αρχές έχει διατηρήσει αυστηρά τον κανόνα να είναι σε επίπεδο Υπουργείων ή Αναπληρωτών Υπουργών. Δεν υπάρχει άλλο επίπεδο στο οποίο μπορούν να προβλεφθούν αυτές οι αρχές. Υπάρχει μία σαφής απλοποίηση και στο θέμα των ενδιάμεσων φορέων. Συνεπώς, διατηρούμε τον βασικό χαρακτήρα του να είναι επιτελικά όλο το σύστημα στο Υπουργείο Οικονομίας και ταυτόχρονα οι ενδιάμεσοι φορείς και οι διαχειριστικές αρχές να τον διατηρήσουν στον ελάχιστο δυνατό βαθμό, προκειμένου να έχουμε καλά αποτελέσματα στην υλοποίηση.
Στα θέματα βιομηχανίας δεν θα σταθώ, τα ανέλυσε επί μακρόν η κ. Τζάκρη και έτυχαν, απ’ ό,τι κατάλαβα, αποδοχής από τη μεγάλη πλειοψηφία του Κοινοβουλίου.
Επίσης, τα θέματα τουρισμού συζητήθηκαν αναλυτικά από την κ. Κουντουρά, η οποία θα αναφερθεί σ’ αυτές τις διατάξεις αύριο το πρωί. Οι παρεμβάσεις αφορούν ως γνωστόν την απλοποίηση των προϋποθέσεων αδειοδότησης πρωτίστως των τουριστικών γραφείων και κάποια θέματα που αφορούν νέους επαγγελματίες στον τουρισμό.
Τα θέματα της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, επίσης, έγιναν αποδεκτά ως βελτιώσεις σε θέματα και σε τομείς στους οποίους υπήρχαν εκκρεμότητες. Συνεπώς, θεωρώ ότι και αυτά έχουν τύχει θετικής ανταπόκρισης.
Επιτρέψτε μου να πω μία λέξη για τις νομοτεχνικές βελτιώσεις. Είναι όλες φραστικές και αφορούν –θα διαβάσω μία που είναι αντιπροσωπευτική- την περίπτωση της παραγράφου 2 του άρθρου 4 του σχεδίου, άρθρου 43β του ν. 2190/1920. Η φράση «στην περίπτωση κατά την οποία ο απεριόριστα ευθυνόμενος εταίρος είναι κεφαλαιουχική εταιρεία» -η οποία είναι αρκετά σαφής, το επαναλαμβάνω, αναφέρεται σε μια παλαιότερη νομοθεσία- αντικαθίσταται ως εξής: «όταν όλοι οι άμεσοι ή οι έμμεσοι εταίροι έχουν περιορισμένη ευθύνη λόγω του ότι είναι νομικά πρόσωπα που έχουν τη μορφή της ανώνυμης εταιρείας, της εταιρείας περιορισμένης ευθύνης, της ετερόρρυθμης κατά μετοχές εταιρείας ή της ιδιωτικής κεφαλαιουχικής εταιρείας». Είναι πολύ βελτιωμένη αποσαφήνιση του ποιος είναι το υποκείμενο του συγκεκριμένου νόμου.
Καταθέτω τις νομοτεχνικές βελτιώσεις για τα Πρακτικά.
(Στο σημείο αυτό ο Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού κ. Γεώργιος Σταθάκης καταθέτει τις προαναφερθείσες νομοτεχνικές βελτιώσεις, οι οποίες έχουν ως εξής:



ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού): Επιτρέψτε μου να σταθώ στο άρθρο 28 και θα περάσω μετά στις τροπολογίες. Το άρθρο 28, όπως ξέρετε, ήταν ένα άρθρο, το οποίο έμεινε ανεφάρμοστο. Είναι ανεφάρμοστο διότι καταργεί την ιδιότητα της ανώνυμης εταιρείας. Είχε γίνει τότε ο διάλογος με τον κ. Δένδια και είχαμε πει ότι το άρθρο αυτό στην πρώτη ευκαιρία θα αποσυρθεί και αυτό κάνουμε σήμερα.
Στο σημείο αυτό υπήρξε μια εκτενής κριτική από την πλευρά του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας, αλλά θέλω να υπενθυμίσω ότι οι μέτοχοι είναι στη φύση των εταιρειών αυτών. Οι μέτοχοι μιας ανώνυμης εταιρείας δεν μπορούν να έχουν ευθύνη πέρα από το κεφάλαιο, το οποίο έχουν βάλει στη συγκεκριμένη εταιρεία και δεν μπορούν να έχουν την προσωπική τους περιουσία ως…
Αυτή είναι η φύση της εταιρείας αυτής καθαυτής.
Όμως, η αντίστοιχη νομοθεσία ισχύει και για το σύνολο άλλων επιχειρήσεων, που καλύπτουν και τις μικρομεσαίες φυσικά πέρα από τις ανώνυμες εταιρείες, που είναι οι ΕΠΕ και πολλές άλλες κατηγορίες επιχειρήσεων, που προβλέπονται στο νόμο. Άρα, ήταν μια διόρθωση κατά τη γνώμη μου αναγκαία, μιας και ο νόμος αυτός ήταν ανεφάρμοστος. Αν εφαρμοζόταν, θα προσέκρουε σε βασικά νομικά προβλήματα.
Επιτρέψτε μου να περάσω στις τέσσερις τροπολογίες που καταθέτω, οι οποίες –και οι τέσσερις- αφορούν θέματα του Υπουργείου. Η πρώτη τροπολογία, η υπ’ αριθμ. 516/38 αφορά δυο πράγματα.
Το πρώτο αφορά το πλανόδιο εμπόριο. Εδώ επιτρέψτε μου να θυμίσω το γεγονός ότι αυτοί που έχουν άδεια πλανόδιου που κινείται, η οποία είναι μια διαφορετική κατηγορία απ’ αυτούς που έχουν άδεια πλανόδιου στάσιμη, ζουν το χαρακτηριστικό παράδειγμα: Σε έναν ποδοσφαιρικό αγώνα να υπάρχουν πλανόδιοι που προσφέρουν όλα αυτά έξω από το γήπεδο και οι οποίοι σύμφωνα με το νόμο δεν μπορούν να σταθούν παρά μόνο κατά τη στιγμή που δίνουν το ένα σουβλάκι. Μετά πρέπει αμέσως να βάλει μπρος και να συνεχίσει να γυρίζει γύρω από το γήπεδο. Αυτή η ρύθμιση που κάνουμε τους δίνει δυο ώρες προκειμένου να είναι στάσιμοι, να προσφέρουν την υπηρεσία στο συγκεκριμένο έκτακτο συμβάν και να συνεχίζουν από εκεί και πέρα τη δραστηριότητά τους.
Ο δεύτερος εξορθολογισμός που κάνουμε στο συγκεκριμένο, στους πλανόδιους πωλητές, έχει να κάνει με τη χωρική ισχύ των αδειών τους. Όπως ξέρετε, υπάρχει ένα παράδοξο σύστημα, όπου έχει τη δυνατότητα εντός των ορίων ενός δήμου κάποιοι να αδειοδοτούνται από έναν δήμο, κάποιοι από έναν άλλο δήμο. Υπάρχει ένα παρανοϊκό σύστημα ως προς το πού ισχύει η άδεια του συγκεκριμένου πλανόδιου. Για λόγους ισονομίας και ίσης μεταχείρισης, θεσπίζουμε το αυτονόητο, η χωρική ισχύς όλων των αδειών ταυτίζεται με τα όρια της εκάστοτε περιφέρειας στην οποία ανήκει γεωγραφικά η εκδούσα αρχή. Άρα, όποιος εκδίδει άδεια στο πλαίσιο μιας περιφέρειας ισχύει η άδειά του για το σύνολο της περιφέρειας. Αυτά για το πλανόδιο εμπόριο.
Το δεύτερο άρθρο αφορά το ΕNTERPRISE GREECE. Εδώ υπάρχουν οι οφειλές του υπό εκκαθάριση Ελληνικού Οργανισμού Εξωτερικού Εμπορίου. Το πρώτο άρθρο της τροπολογίας λέει ότι δεν μεταφέρονται οι απαιτήσεις του ΟΠΕ στον ENTERPRISE GREECE και, επίσης, ότι η λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης στον ΟΠΕ δεν μπορεί να προηγηθεί της ολοκλήρωσης εκκαθάρισης, το οποίο πρακτικά σημαίνει ότι κανένας δεν θα έχει τη δυνατότητα να κάνει προκαταβολικά μια αναγκαστική εκτέλεση σε βάρος του ΟΠΕ, πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία εκκαθάρισης.
Η δεύτερη τροπολογία είναι η 517/39. Εδώ έχουμε δώσει τρεις παρατάσεις στο γνωστό θέμα των δημοσίων συμβάσεων. Ο νόμος είναι έτοιμος, όπως ξέρετε, και θα έρθει στη Βουλή εντός του μήνα.
Αντί να δώσουμε νέα παράταση, προτείνουμε εδώ την κατάργηση του δεύτερου παραρτήματος του ν.4281/2014, ο οποίος έτσι κι αλλιώς δεν εφαρμόζεται, ούτε μπορεί να έχει εφαρμοσιμότητα, μιας και το ισχύον καθεστώς προηγείται αυτού του νόμου. Δεν είναι εφαρμόσιμος αυτή τη στιγμή. Άρα προτείνουμε την κατάργηση του δεύτερου μέρους, αντί να δώσουμε νέα παράταση σε αυτό το μεσοδιάστημα, που δεν έχει περιεχόμενο.
Άρα, είναι μια τροπολογία, που επί της ουσίας δεν έχει κανέναν αντίκτυπο. Ο νέος νόμος θα αντικαταστήσει τις διατάξεις, με τις οποίες μέχρι τώρα λειτουργεί το σύνολο των δημοσίων συμβάσεων.
Η τρίτη τροπολογία αφορά το ΕΣΠΑ. Συγκεκριμένα, είναι η 521/43. Οι πιο σημαντικές διατάξεις της είναι δύο. Με την πρώτη παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για έκδοση ΚΥΑ στους Υπουργούς Οικονομίας και Οικονομικών, που θα ρυθμίζει τα θέματα μετακινήσεων για τις ενέργειες τεχνικής βοήθειας του ΕΣΠΑ, του ΕΟΧ και του ΔΣΕ. Και με τη δεύτερη διευκολύνεται η ομαλή διαχείριση τμηματοποιημένων phasing έργων από την Ειδική Υπηρεσία «Ψηφιακή Σύγκλιση».
Είναι δύο ακόμη: Η πρώτη δίνει τη δυνατότητα μιας μεγαλύτερης, καλύτερης με ΚΥΑ διαχείρισης των θεμάτων των μετακινήσεων. Για τους ελέγχους είναι αυτό. Η δεύτερη διευκολύνει το γνωστό πρόγραμμα της Ψηφιακής Σύγκλισης.
Η τέταρτη και τελευταία τροπολογία αφορά τις περιβαλλοντικές άδειες του τουριστικού κλάδου. Υπενθυμίζω εδώ, ότι μέχρι στιγμής έχει δοθεί παράταση δύο χρόνων για τις τουριστικές επιχειρήσεις, ξενοδοχεία και κάμπινγκ, που έχουν καταθέσει την περιβαλλοντική τους μελέτη και το Υπουργείο για λόγους δικούς του δεν έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία αξιολόγησης της περιβαλλοντικής μελέτης.
Μέχρι στιγμής, λοιπόν, έχουμε το σύνολο των τουριστικού κλάδου, ξενοδοχεία και κάμπινγκ, τα οποία πήραν διετή παράταση. Μπορούν να έχουν σήμα και μπορούν να λειτουργούν, εφόσον έχουν υποβάλλει την περιβαλλοντική μελέτη.
Υπάρχει μια κατηγορία επιχειρήσεων, η οποία εν μέρει δικαιολογημένα, δηλαδή δεν προβλεπόταν στους παλαιότερους νόμους να κάνουν περιβαλλοντική μελέτη, εν μέρει αδικαιολόγητα, από ένα σημείο και πέρα θα έπρεπε να κάνουν περιβαλλοντική μελέτη, δεν έχουν υποβάλλει αίτημα περιβαλλοντικής μελέτης μέχρι στιγμής. Δεν έχουν υποβάλει περιβαλλοντική μελέτη στο Υπουργείο.
Για αυτή τη ειδική κατηγορία και προκειμένου να μην χάσουν άμεσα το σήμα τους, αλλά να έχουν ίση αντιμετώπιση με τις άλλες επιχειρήσεις, τους δίνουμε προθεσμία τέσσερις μήνες, να κάνουν περιβαλλοντική μελέτη, να την υποβάλλουν, για να επωφεληθούν της διετούς παράτασης. Εάν δεν υποβάλλουν εντός τεσσάρων μηνών την περιβαλλοντική μελέτη για να ενταχθούν στην «ευνοϊκή» ρύθμιση για τη διετή παράταση του σήματός τους, τότε θα το χάσουν το σήμα.
Αυτή είναι η τροπολογία 522/44 και αφορά –επαναλαμβάνω- μια μικρή κατηγορία, η οποία όντως αντιμετώπιζε πρόβλημα στο μεταβατικό αυτό στάδιο.
Θα ήθελα να πω μια τελευταία λέξη για τις βουλευτικές τροπολογίες. Δεν γίνεται καμία αποδεκτή, με την εξαίρεση της τροπολογίας Δημητριάδη, Ιγγλέζη, Σαντορινιού για την άδεια και ειδική παροχή προστασίας μητρότητας στις εργαζόμενες μητέρες-υπαλλήλους του ENTERPRISE GREECE
Ευχαριστώ πολύ. 
Για πιο άμεση ενημέρωση κάντε like στην σελίδα μας στο facebook εδώ: Γίνετε μέλη στη σελίδα μας στο Facebook: 

No comments:

Post a Comment

Προβάλλετε ή σχολιάστε την ανάρτηση

Σχόλιο που έχει ταυτότητα χρήστη δημοσιεύεται χωρίς λογοκρισία, αρκεί πάντα η κριτική αυτή να είναι κόσμια.

Ζητώ την κατανόηση σας!!! Από τους ανώνυμους χρήστες, οι οποίοι ως συνήθως αβασάνιστα και χωρίς προσωπικό κόστος γίνονται αμετροεπείς υβριστές.