Tuesday, July 28, 2020

Οδοιπορικό στα Λουτρά Σιδηροκάστρου

Τα Τέμπη των Σερρών

Του Χρήστου Κατσαρού

Το οδοιπορικό μας στα Λουτρά Σιδηροκάστρου είχε μία περιπέτεια, ανεξήγητη. Το Διοικητικό Συμβούλιο των Λουτρών με πρόεδρο το Δήμαρχο Σιντικής μας αρνήθηκε - χωρίς κάποιον προφανή λόγο - τη φιλοξενία μας για δέκα μέρες στο υδροθεραπευτήριο και το ξενοδοχείο με την επωνυμία "Πηγή". Εμείς είχαμε αιτηθεί μία βιωματική προσέγγιση στην περιοχή των Λουτρών, ώστε να έχουμε μία άμεση αντίληψη των δυνατοτήτων των ιαματικών πηγών και των εγκαταστάσεων της περιοχής. Αποκλειστικός μας στόχος παρέμενε η ανάδειξη της συγκεκριμένης περιοχής και η προβολή της τουριστικής- ιαματικής εικόνας της περιοχής. Σε αυτή μας την προσπάθεια δεν βρήκαμε ανταπόκριση, παρόλα αυτά κατορθώσαμε να κάνουμε το οδοιπορικό μας, χάρη στην ευγενική φιλοξενία του Δημοτικού Συμβούλου και επικεφαλής της παράταξης Ενωμένη Σιντική, κυρίου Ιωσήφ Παναγιωτίδη, τον οποίο οφείλουμε να ευχαριστήσουμε για την ευγενική του χορηγία.

Στις 23 Ιουλίου βρεθήκαμε μαζί με φίλους  σε μία σουίτα για να καλύψουμε τις ανάγκες της παραμονής μας και προκειμένου να δούμε όλα τα εργαλεία που διαθέτει το ξενοδοχείο. Λίγο αργότερα, είχαμε την πρώτη επαφή μας με την κεντρική ιαματική πισίνα, όπου σημειωτέον το θειούχο ιαματικό νερό άγγιζε τους 43,5 βαθμούς Κελσίου. Χαρακτηριστική είναι η ταμπέλα που αντικρύζει κανείς φθάνοντας στο γραφείο της υποδοχής, Λουτρά: Βυζαντινοί και Πασάδες τα απόλαυσαν, που μας υπενθυμίζει ότι τα Λουτρά λειτουργούσαν από την βυζαντινή εποχή, αλλά και μας προσκαλεί σε μια ανάλογη εμπειρία. Ο διευθυντής των Λουτρών μάλιστα μας αποκάλυψε ακόμα μία λεπτομέρεια ότι υπάρχουν μαρτυρίες περιηγητών από το 1667 για την χρήση των ιαματικών πηγών.

Η παραμονή μας στην πισίνα δεν μπορούσε να διαρκέσει περισσότερο από 10 λεπτά με 15. Ένα αίσθημα χαλάρωσης και ευεξίας ακολούθησε μετά την έξοδό μας από την πισίνα, σημάδι ότι η επαφή μας με το συγκεκριμένο υγρό στοιχείο έρχεται να ωφελήσει σημαντικά σε παθήσεις που αφορούν το νευρολογικό, νευρομυικό και μυοσκελετικό σύστημα. Πρέπει να ομολογήσουμε ότι ο χώρος της πισίνας εξυπηρετεί κάποιες βασικές ανάγκες σε ένα περιβάλλον που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί λειτουργικό.

Το ίδιο βράδυ επισκεφθήκαμε την ταβέρνα "΄Όαση" στο Νέο Πετρίτσι, ένα χώρο που δημιουργήθηκε το 1994 μέσα σε ένα όμορφο φυσικό τοπίο και απολαύσαμε νόστιμους μεζέδες. Ο συγκεκριμένος χώρος είναι σημείο αναφοράς όχι μόνο των κατοίκων της περιοχής, αλλά και των επισκεπτών που έρχονται από άλλα μέρη της Ελλάδας.

Την επόμενη μέρα, αφού πήραμε το πρωινό μας στη βεράντα της σουίτας, απ’ όπου είχαμε θέα το Στρυμώνα και τον κάμπο, αλλά και το επιβλητικό ανάγλυφο με τον χάρτη της Ελλάδας, επισκεφθήκαμε το τζακούζι, μία εξίσου ενδιαφέρουσα εγκατάσταση πού προσφέρεται για χαλάρωση και ευεξία και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μία ιαματική παρέμβαση. Εδώ το νερό έχει τη δυνατότητα να το ρυθμίσει ο λουόμενος στη θερμοκρασία που επιθυμεί και ο παφλασμός σε συγκεκριμένα σημεία του σώματος βοηθάει ευεργετικά όποιον βρίσκεται μέσα στο υδρομασάζ. Στο σημείο αυτό, πρέπει να σημειώσουμε το γεγονός ότι από την πρώτη επαφή μας με τις θερμές πηγές διαπιστώσαμε τα πρώτα ευεργετικά αποτελέσματα. Η παραμονή μας εδώ ήταν για 40 λεπτά, πράγμα που μας έδωσε την ευκαιρία να δούμε με περισσότερη λεπτομέρεια πώς ήταν ο περιβάλλον χώρος. Μία ικανοποιητική προσέγγιση πού βασίζεται στο πλακάκι και στην παροχή χώρων που έχουν ανάγκη οι λουόμενοι περιβάλλει τόσο το τζακούζι όσο και τις μεμονωμένες ιαματικές πηγές - λουτήρες πού βρίσκονται δίπλα σε αυτό.

Το απόγευμα επισκεφθήκαμε την κεντρική πλατεία Σιδηροκάστρου, όπου απολαύσαμε τον καφέ μας στην καφετέρια Λόμπι, με θέα το βράχο και το φρούριο, όπου κυματίζει περήφανα η σημαία. Ο χώρος όπου βρεθήκαμε με καλή παρέα σφύζει από ζωή καθώς βρίσκεται σε ένα ωραίο πλακόστρωτο πού από τις 9:00 το βράδυ γίνεται σημείο αναφοράς για την κεντρική βόλτα, αλλά και για την νεολαία που μπορεί να απολαύσει εκεί το ποτό της.

Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε την ταβέρνα Γεφύρι πού βρίσκεται 500 μέτρα από το κέντρο στην κοιλάδα του Κρουσοβίτη και απολαύσαμε παραδοσιακά μεζεδάκια και μία χαλαρή συζήτηση με τον ιδιοκτήτη της. Ο συνδυασμός ανάμεσα στο ωραίο περιβάλλον, τόσο το φυσικό με τα δέντρα και τα ρυάκια όσο και το τεχνητό με τα γραφικά γεφυράκια, και τους παραδοσιακούς μεζέδες μας έδωσε μία ακόμη ευχάριστη εικόνα.

Στις 25 Ιουλίου ξεκινήσαμε το πρωινό μας στη σουίτα και γύρω στις 12:30 επισκεφθήκαμε και πάλι το τζακούζι για 40 λεπτά της ώρας. Ήδη οι επανειλημμένες επισκέψεις στις ιαματικές πηγές στάθηκαν ευεργετικές για όλους μας, κάτι για το οποίο κανένας δεν μπορεί να διαφωνήσει. Μετά το μπάνιο επισκεφθήκαμε το καφέ του ξενοδοχείου για λίγη ώρα πριν ανέβουμε στο δωμάτιο. Τα μεγάλα παράθυρα που περιβάλλονται από ξύλο αφήνουν το μάτι του επισκέπτη ελεύθερο να πλανηθεί στο χώρο με τα πλατάνια στην αυλή, ενώ επιτρέπουν στις ακτίνες του ήλιου να φωτίσουν φυσικά τον χώρο της καφετέριας.

Το απόγευμα ο διευθυντής των Λουτρών, κύριος Δημήτριος Καπουκρανίδης ευγενικά μας παραχώρησε μία συνέντευξη σχετικά με τα Λουτρά και τις εγκαταστάσεις του ξενοδοχείου, όπου έδωσε την δική του άποψη για την ταυτότητα των Λουτρών. Πρόκειται, όπως μας είπε, για μία επιχείρηση που έχει περάσει από ιδιώτες στον Δήμο Σιντικής και παρέχει υπηρεσίες υδρομασάζ και αερομασάζ αρωματοθεραπεία και θεραπείες προσώπου και σώματος και που προσέλκυε πριν την υγειονομική κρίση του κορωνοϊού περί τους 40.000 επισκέπτες ετησίως. Αναφέρθηκε επίσης σε πολλά ζητήματα και ιδιαίτερα στο κομμάτι του ιαματικού τουρισμού πού είναι και ο τομέας ευθύνης του.

Αργά το απόγευμα επισκεφθήκαμε τον Ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής Σιδηροκάστρου και παρακολουθήσαμε τον πανηγυρικό εσπερινό επ’ ευκαιρία της εορτής της Αγίας Παρασκευής της μεγαλομάρτυρος. Εκεί βρεθήκαμε στο πανηγύρι του ιερού ναού όπου με ξεχωριστή μεγαλοπρέπεια τιμήθηκε η εορτή. Ένα πλήθος κόσμου, εκπρόσωποι του Δήμου Σιντικής και της αστυνομίας, μέλη πολιτιστικών σωματείων με παραδοσιακές στολές και λάβαρα παρευρέθηκαν στον εορτασμό.  Η ακολουθία τελέστηκε προεξάρχοντος του Μητροπολίτη Σιδηροκάστρου κ.κ. Μακαρίου ο οποίος πλαισιωνόταν από πλήθος ιερέων και ιεροψαλτών, Εμείς είχαμε τη χαρά να προσκυνήσουμε πέρα από την εικόνα, που λιτανεύτηκε με ιδιαίτερη ευλάβεια, και τεμάχια ιερών λειψάνων της Αγίας Παρασκευής και του Αγίου Λουκά του Ιατρού που φυλάσσονται στον Ιερό Ναό, κάτι που πραγματοποιήσαμε με βαθιά κατάνυξη.

Το βράδυ πήγαμε στον Μεθοριακό Σταθμό Βυρώνειας, ένα χώρο με ιδιαίτερη ιστορική αξία αφού εκεί έγινε η συνθηκολόγηση ανάμεσα στον βασιλέα Κωνσταντίνο και τον Ελευθέριο Βενιζέλο με τους Βούλγαρους που κατατροπώθηκαν στο δεύτερο βαλκανικό πόλεμο του 1913. Είναι χαρακτηριστικό ότι εκεί υπάρχει ένας πλάτανος με εντοιχισμένη μία πλάκα που αναφέρεται στο συγκεκριμένο ιστορικό γεγονός. Σήμερα εκεί υπάρχει ένα γραφικό ταβερνάκι που προσφέρει γαστρονομικές απολαύσεις με άρωμα Ανατολής, όπως παραδέχεται ο ιδιοκτήτης του, αλλά ταυτόχρονα εκεί λαμβάνουν χώρα και όμορφες μουσικές βραδιές με καλλιτέχνες που έρχονται από διάφορα μέρη της Ελλάδας. Η παραμονή μας εκεί μέχρι τις 4:30 τα ξημερώματα μαρτυρά από μόνη της ότι εκείνος ο χώρος δημιουργεί την προϋπόθεση για κέφι, κάτι που το φροντίζουν ιδιαίτερα και οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες της ταβέρνας.
Την επόμενη ημέρα, όπως ήταν φυσικό ξεκίνησε αργά το μεσημέρι κι επισκεφθήκαμε και πάλι τις εγκαταστάσεις των Λουτρών για ένα μπάνιο και στη συνέχεια καταλήξαμε και πάλι στη σουίτα μας. Στις 27 Ιουλίου ολοκληρώσαμε το οδοιπορικό μας στα Λουτρά Σιδηροκάστρου και επιστρέψαμε στη βάση μας έτοιμοι να επικοινωνήσουμε στον  κόσμο τις εμπειρίες μας από την πενθήμερη απόδρασή μας.
Δυστυχώς ο χρόνος που διαθέταμε δεν μας επέτρεψε να επισκεφτούμε περισσότερες ταβέρνες, καφετέριες, ξενώνες και άλλες επιχειρήσεις και αυτό οφείλεται στο ότι δεν είχαμε την δυνατότητα περαιτέρω παραμονής μας στις εγκαταστάσεις. Έτσι, ζητούμε συγγνώμη από τις επιχειρήσεις που δεν είχαμε την δυνατότητα να συμπεριλάβουμε στο οδοιπορικό μας, αλλά όπως λέει ο λαός μας «Τα παράπονα στον Δήμαρχο». Σε κάποια άλλη περίπτωση θα έρθουμε να προβάλουμε όσο μπορούμε περισσότερους ανθρώπους γιατί ξέρουμε ότι όλοι αποτελούν σημαντικό κομμάτι για την περιοχή.
Πριν κλείσουμε θα ήταν παράληψη να μην ευχαριστήσουμε όλο το προσωπικό του ξενοδοχείου που μας καλοδέχτηκε και μας εξυπηρέτησε με την προθυμία και την ευγένειά του.  Ειδική μνεία θα θέλαμε να κάνουμε τόσο στις κυρίες της υποδοχής όσο και στις κοπέλες που ετοίμαζαν τα πρωινά και μας τα έφερναν στην σουίτα που μας διέθεσε ο κύριος Παναγιωτίδης, αλλά και στη συμπαθέστατη κα Άννυ που φρόντιζε καθημερινά για την προετοιμασία της πισίνας του υδρομασάζ.
Θα πρέπει να τονίσουμε το γεγονός ότι τέτοιες περιοχές, όπως οι θερμές πηγές Σιδηροκάστρου πρέπει να ενταχτούνε σε ένα πρόγραμμα εξωστρέφειας που θα αναδεικνύει τόσο τα πλεονεκτήματα του ιαματικού τουρισμού όσο και τα πλεονεκτήματα που προσφέρουν άλλες μορφές τουριστικής δραστηριότητας, όπως αυτές του θρησκευτικού τουρισμού, του φυσιολατρικού τουρισμού και γενικότερα άλλων εναλλακτικών μορφών τουριστικής ανάπτυξης
Στα πλαίσια του ανταγωνισμού που υπάρχει με άλλες περιοχές σε άλλες χώρες του εξωτερικού είναι αναγκαίος  ο εξωραϊσμός και η αναβάθμιση της περιοχής, κάτι που θα προκαλούσε και την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας. Αυτό όμως το όραμα θα έπρεπε να έβρισκε υποστηρικτές τόσο τους εκπροσώπους στο εθνικό Κοινοβούλιο όσο και τους εκπροσώπους που εμπλέκονται με τον Δήμο Σιντικής αλλά και τις παραγωγικές δυνάμεις της τοπικής κοινωνίας. Παράλληλα, μία τέτοια ιδέα θα μπορούσε να προκαλέσει το επενδυτικό ενδιαφέρον της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, ώστε με την τριμερή σύμπραξη του ιδιωτικού τομέα μαζί με τον Δημόσιο Τομέα και την ευρύτερη Δημοτική παρουσία να δημιουργηθεί ένα επιτυχημένο τουριστικό μοντέλο ανάπτυξης.
Τέλος, εμείς θα είμαστε εδώ για να παρακολουθούμε και να παροτρύνουμε την όποια ρηξικέλευθη προσπάθεια καθώς και να επισημαίνουμε την χαρακτηριστική ανεπάρκεια της Δημοτικής Αρχής, κάτι που μαρτυρεί το τοπίο του περιβάλλοντα χώρου και η εγκατάλειψη της φιλόδοξης επέκτασης και του εκσυγχρονισμού των εγκαταστάσεων της Θερμαλίας Πηγής.

Φωτογραφίες:

Χρήστος Α. Κατσαρός (Chris Sintiki)
Αρθρογράφος-ιδιοκτήτης των ενημερωτικών ιστολογίων :
ΓΡΑΦΙΔΑ ΣΙΝΤΙΚΗΣ , ΠΕΝΑ ΣΙΝΤΙΚΗΣ, ΠΡΟΒΟΛΕΑΣ, ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΓΡΑΦΙΔΑ και αρθρογράφος του Σερραϊκού Θάρρους, του Θάρρους της Σιντικής και της εφημερίδας Καθημερινός Παρατηρητής Σερρών