«Γονείς
που θέλουν να συνεχίσουν τα παιδιά τους τις ίδιες αρχές που πήραν από το σπίτι
εγγράφουν τα παιδιά τους στα Εκκλησιαστικά Γυμνάσια-Λύκεια.»
Συνέντευξη
Πρωτοπρεσβύτερου Στέφανου Τρασανίδη Διευθυντή Γενικού Εκκλησιαστικού Λυκείου –
Τριταξίου Γυμνασίου Ξάνθης
Ρεπορτάζ:
Στέργιου Μαγκούτα
Καλώς
ήλθατε πατέρα Στέφανε Τρασανίδη.
Καλώς σας βρήκα.
Θα
ήθελα να μου πείτε πού βρίσκεται η εκκλησιαστική σχολή Ξάνθης που διευθύνετε;
Βρισκόμαστε στις παρυφές της πόλεως, 1,5 χλμ περίπου
έξω από την πόλη, στο δασάκι που περιβάλλει την πόλη, στο λεγόμενο περιαστικό
δάσος της Ξάνθης και έχει ιδρυθεί το 1945 όπου λειτουργεί μέχρι σήμερα
ανελλιπώς.
Επίσης
θα ήθελα να μου πείτε τι χώρους διαθέτει η Σχολή για την διαμονή, σπουδή,
ψυχαγωγία των μαθητών;
Το σχολείο είναι συγκρότημα δύο κτηρίων, στο ένα
κτήριο βρίσκεται τόσο το διδακτήριο όπου γίνονται τα μαθήματα όσο και τα
γραφεία των καθηγητών, τα εργαστήρια των φυσικών επιστημών, των ηλεκτρονικών
υπολογιστών, αίθουσες αγγλικής και γαλλικής γλώσσας και βέβαια το κλειστό
γυμναστήριό μας κι άλλοι βοηθητικοί χώροι για να κάνουν τα παιδιά αγιογραφία κι
άλλες δραστηριότητες, καθώς επίσης και η τραπεζαρία.
Το άλλο κτήριο είναι οι κοιτώνες των μαθητών, το
οικοτροφείο δηλαδή του σχολείου.
Τώρα
σχετικά με το πρόγραμμα ποια μαθήματα διδάσκονται οι μαθητές;
Είναι ακριβώς τα μαθήματα που διδάσκονται οι μαθητές στα
άλλα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Έχουμε δύο, τρία μαθήματα σε κάθε
τάξη επιπλέον τα οποία λέγονται μαθήματα ειδικότητος, στα οποία οφείλεται και η
ονομασία σαν σχολή "εκκλησιαστική". Είναι η βυζαντινή μουσική σε κάθε
τάξη, αλλά και άλλα μαθήματα, όπως η ερμηνεία των ευαγγελικών περικοπών, η ερμηνεία
πατερικών κειμένων, εισαγωγή στην Παλιά και στην Καινή Διαθήκη και άλλα
παρόμοια μαθήματα.
Διαμένουν
όλοι οι μαθητές στο οικοτροφείο; Και αν όχι, πώς μεταφέρονται, πώς σιτίζονται:
Υπάρχουν φροντιστήρια ή η δυνατότητα για άλλες δραστηριότητες;
Η διαμονή είναι
προαιρετική. Όσοι μαθητές είναι από μακρινά μέρη μένουν στο οικοτροφείο, είναι
απόφαση του κηδεμόνα τους. Οι υπόλοιποι μαθητές που μένουν στην πόλη και στα
γύρω χωριά της Ξάνθης πηγαινοέρχονται δωρεάν με αστικό. Τα απογεύματα έχουν τα
φροντιστήρια και επίσης δραστηριοποιούνται στη ζωγραφική, τον αθλητισμό και την
μουσική, κυρίως την βυζαντινή μουσική και παραδοσιακά τραγούδια. Άλλοι
ασχολούνται με την ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων, καθώς διαθέτουμε πολύ μεγάλη
βιβλιοθήκη με δώδεκα ως δεκατρείς χιλιάδες τόμους βιβλίων, ενώ διαθέτουμε και
διαδίκτυο.
Ποιες
είναι οι προοπτικές που έχουν όσοι αποφοιτήσουν από αυτή τη σχολή;
Τα εκκλησιαστικά σχολεία είναι ισότιμα με τα άλλα
σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Έχουμε όλες τις κατευθύνσεις, όλους
τους προσανατολισμούς, όπως λέμε σήμερα, οπότε έχουμε μαθητές οι οποίοι περνάνε
σε διάφορες σχολές.
Η
Ιστορία, η Θρησκεία, η Παράδοση είναι αυτά που κρατούν ένα έθνος ζωντανό;
Το πρόβλημα σήμερα είναι η καλλιέργεια, η εντρύφηση
των νέων ψυχών σε αυτές τις αρχές. Για να σας δώσω ένα απλό παράδειγμα, όταν θα
έχουμε σε λιγότερο από δύο μήνες την εθνική επέτειο του ΌΧΙ, εμείς δε θα πούμε,
όπως και δεν λέμε ποτέ, στα παιδιά απλώς, πρέπει
να κάνετε παρέλαση. Θα τους πούμε κάτι, ένα γεγονός ιστορικό το οποίο να
τους εμπνεύσει. Εγώ προσωπικά, τους λέγω τακτικά για ένα παλικαράκι στη δικιά
τους ηλικία, κατά την περίοδο της Κατοχής, όπου το είχαν πιάσει εκεί στην
Κοκκινιά και το είχαν στήσει στον τοίχο μαζί με τους υπόλοιπους, αλλά λόγω της
πείνας το παιδί ήταν καχεκτικό αδύναμο και κοντούλικο. Φτάνοντας στο απόσπασμα
έβλεπε ότι η κάννη του Γερμανού στρατιώτου δεν μπορούσε να τον φτάσει, καθότι ο
Γερμανός ήταν πολύ ψηλός. Οπότε, λέω: παιδιά,
ξέρετε τι έκανε αυτός ο.. θα λέγαμε συμμαθητής σας, ο μαθητής που ήταν στην
ίδια ηλικία με εσάς; Σήκωσε τα πόδια
του, σηκώθηκε στις μύτες των ποδιών του, έτσι ώστε να φτάσει η κάννη του όπλου
στο μέτωπό του. Δεν σας ζητάμε εμείς να κάνετε κάτι παρόμοιο με το παιδί αυτό,
σας ζητάμε μισή ώρα από τον προσωπικό σας χρόνο να τον αφιερώσετε στην μνήμη
των παιδιών αυτών. Έτσι καλλιεργείται η αγάπη στην πατρίδα, στις αρχές και
τα ιδανικά, πρέπει να γίνει εντρύφηση, όπως λέμε, να καταλάβει το παιδί για
ποιο λόγο πρέπει να κάνει παρέλαση, γιατί πρέπει να αγαπά την πατρίδα του, την
πίστη του, τις αρχές του, τους οικείους του και τον τόπο του.
Μπορούν
να φοιτήσουν στο σχολείο και κορίτσια;
Ναι, τα τελευταία χρόνια εγγράφονται και κορίτσια, αλλά
βέβαια με τους ίδιους όρους όπως και τα αγόρια, δηλαδή με προϋποθέσεις, όπως
συστατική επιστολή του Επισκόπου, δηλαδή ο εφημέριος της ενορίας όπου κατοικεί
η οικογένεια του μαθητού η τής μαθήτριας, δίνει ένα πιστοποιητικό χριστοήθειας
στον Επίσκοπο.
Υπάρχει
ενδιαφέρον από τους γονείς από τα παιδιά για την εγγραφή τους στο σχολείο;
Ναι, γιατί σιγά σιγά βλέπουν και βιώνουν οι γονείς ένα
κλίμα στα σχολεία το οποίο σε κάποιες εκφάνσεις του δεν τους καλύπτει, δηλαδή,
κάποιες δραστηριότητες σχολείων ή συγκεκριμένων εκπαιδευτικών οι οποίοι έχουν
ποικίλες απόψεις αναφορικά με το θέμα της πίστεως, της πατρίδος κλπ., σε
θεσμούς δηλαδή μακροχρόνιους, και βλέπουν να γίνονται δραστηριότητες οι οποίες
δεν αναπαύουν τις καρδιές των γονέων. Έτσι, αυτοί οι γονείς που θέλουν τα
παιδιά τους να κρατήσουν ζωντανές τις αρχές που έχουν λάβει από την οικογένειά
τους, δείχνουν ζωηρό ενδιαφέρον να τα εγγράψουν στο σχολείο μας.
Έχετε
παιδιά από άλλες χώρες, και αν ναι, πώς γίνεται η μέθοδος της γλωσσικής
διδασκαλίας;
Υπάρχει εδώ και αρκετά χρόνια μια συμφωνία με το
υπουργείο εξωτερικών και με την τοπική εκκλησία. Έρχονται ορισμένα παιδιά από
ομόδοξες χώρες, από τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία, τη Σερβία, την Ουκρανία, τη Ρωσία,
αλλά και από την Ιορδανία και τη Συρία, από Χριστιανούς όμως Άραβες. Βέβαια ,
εδώ πρέπει να σας πω ότι έρχονται λίγα άτομα, γιατί δεν θέλουμε να ξεπερνούν το
1/10 των υπολοίπων μαθητών και ταυτόχρονα πρέπει να έχουν και αυτοί συστατική
επιστολή από τον οικείο Επίσκοπό τους, από τον τόπο που διαμένουν.
Κλείνοντας,
τι θα λέγατε στους γονείς και νέους για την Εκκλησιαστική Σχολή;
Πρώτα – πρώτα, να ευχαριστήσω τους γονείς οι οποίοι
εμπιστεύονται τα παιδιά τους σε εμάς δύο δεκαετίες και πλέον- γιατί είμαι 22
χρόνια στο σχολείο αυτό και έχουν περάσει μαθητές από τις άκρες του Έβρου, το
Ορμένιον χαρακτηριστικά, από όλη τη Θράκη, τη Μακεδονία, εδώ από την περιοχή
μας, από το Νεοχώρι Σιντικής Σερρών, πολλοί Ιερείς από την περιοχή
Σιδηροκάστρου, αλλά και από τη Μητρόπολη Σερρών, έχουν φοιτήσει στο σχολείο μας
καθώς και από την περιοχή που κατάγομαι κι εγώ, την Ανατολή Σιντικής Σερρών. Εχουμε
μαθητές μέχρι και από την Κατερίνη και τη Λεπτοκαρυά της Πιερίας και γι΄αυτό
ευχαριστούμε τους γονείς που μας εμπιστεύονται. Πολλά από τα παιδιά μας, τώρα
έχουν γίνει γονείς και είναι συγκινητικό• να, τώρα πριν λίγες μέρες ένας
μαθητής μας που τώρα εργάζεται στο Στρατό μας πήρε τηλέφωνο ψάχνοντας να με
βρει με την οικογένειά του, για να αποδώσει την ευγνωμοσύνη του, τις
ευχαριστίες του, γιατί αυτά που πέτυχε και αυτά που δίνει στη δική του
οικογένεια είναι αυτά που του δώσαμε ταπεινά εμείς. Να σας τονίσω ότι κι ο
Επίσκοπος Ξάνθης βοηθάει πάρα πολύ το οικοτροφείο, όπως και η τοπική Εκκλησία, αλλά και η Ιερά Σύνοδος,
η οποία την βοηθεί με κατά καιρούς επιχορηγήσεις για τη λειτουργία του
Οικοτροφείου.
Σας
ευχαριστούμε πολύ για την συνέντευξη που μας δώσατε Πατέρα Στέφανε Τρασανίδη
και καλή δύναμη στο δύσκολο έργο που διακονείτε.
Κι εγώ σας ευχαριστώ πολύ για την αγάπη σας.
ο θεος να σε εχει καλα πατερ στεφανε ενας παλαιος μαθητης απο την λημνο 2001. δεν σε ξεχναω ποτε ησουν πατερας ,ησουν παντα κοντα μας στοργικος και γεματος αγαπη η παναγια να σκεπαζει εσενα και την οικογενεια σου.
ReplyDelete