Tuesday, July 19, 2016

Ομιλία Γιώργου Σταθάκη στη Βουλή 18.7.2016

Ομιλία του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού Γιώργου Σταθάκη κατά τη συζήτηση επίκαιρης επερώτησης 15 Βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας, με θέμα «Ανέτοιμη η Κυβέρνηση να απορροφήσει τα ευρωπαϊκά κονδύλια του Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας». (18.7.2016).
Τα βίντεο:

Ομιλία Γιώργου Σταθάκη στη Βουλή 18.7.2016 Α΄ ΜΕΡΟΣ https://youtu.be/PRkcan2q1Tg

 

Ομιλία Γιώργου Σταθάκη στη Βουλή 18.7.2016 Β΄ ΜΕΡΟΣ https://youtu.be/3gCvQUkFjJQ

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΖ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΞΒ΄
Δευτέρα 18 Ιουλίου 2016

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σπυρίδων Λυκούδης): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επαναλαμβάνεται η διακοπείσα συνεδρίαση. Εισερχόμαστε στην ημερήσια διάταξη των
ΕΠΕΡΩΤΗΣΕΩΝ

Θα συζητηθεί η υπ’ αριθμόν 18/12/24.02.2016 επίκαιρη επερώτηση 15 Βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας προς τους Υπουργούς Εξωτερικών και τον Αναπληρωτή Υπουργό Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και Αναπληρωτές Υπουργούς Μεταναστευτικής Πολιτικής και Προστασίας του Πολίτη και Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, με θέμα «Ανέτοιμη η Κυβέρνηση να απορροφήσει τα ευρωπαϊκά κονδύλια του Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας».

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ:

Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι, η Νέα Δημοκρατία  όντως, κυρίως τώρα όμως, μετά την πρώτη αξιολόγηση, έχει μια μόνιμη αγωνία να αποδεικνύει κάθε φορά ότι η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είναι μια αποτυχημένη Κυβέρνηση, που εδράζεται σε δύο βασικούς κανόνες: ιδεολογία και ανικανότητα. Και παρασυρμένη από αυτή την αγωνία καταλήγει βεβαίως στο ότι η ιδεολογία και η ανικανότητα επιφέρουν φυσικά επιπρόσθετο κόστος για την ελληνική οικονομία.

Επαναλαμβάνω για πολλοστή φορά. Περιμένω τη Νέα Δημοκρατία να μας καταθέσει αναλυτικό πίνακα του κόστους του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι η τρίτη φορά που το αναφέρω. Τα 86, 100, 300 δισεκατομμύρια ευρώ, ό,τι λέτε, να μας το αποτυπώσετε επιτέλους μια φορά να το δούμε κι εμείς, για να μπορέσουμε να το αξιολογήσουμε.

Δεύτερον, αμφισβητήθηκε η λειτουργία του ΕΣΠΑ και η απορροφητικότητα που επέτυχε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ το 2015; Βρήκαμε ένα ΕΣΠΑ -για πολλοστή φορά, κυρία Ασημακοπούλου, σας το λέω- το οποίο είχε υπερδεσμεύσεις 140%. Θα τις κάνατε το τελευταίο ενιάμηνο του ΕΣΠΑ; Έτσι λειτουργούσε η προηγουμένη Κυβέρνηση. Υποσχόταν σε κάθε έναν ό,τι ήθελε.

Πας να δεις το ΕΣΠΑ τον Απρίλιο, και βλέπεις ότι περάσαμε όλα τα έργα. Είπαμε, αυτά ολοκληρώνονται, γιατί μπορούν να ολοκληρωθούν μέχρι τέλος του 2015, αυτά μεταφέρονται στην επόμενη περίοδο, γιατί είναι συνεχιζόμενα και πρέπει να ολοκληρωθούν και αυτά απεντάσσονται. Ευτυχώς που το κάναμε. Ένα το κρατούμενο.

Και το δεύτερο «ευτυχώς» είναι που η «ανίκανη» Κυβέρνησή μας υπό τις δυσκολίες τις οποίες αντιμετώπιζε η χώρα, προσέφυγε σε έναν δανεισμό από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων 1 δισεκατομμυρίου ευρώ, αποκλειστικά για την ολοκλήρωση του ΕΣΠΑ. Με αυτό το 1 δισεκατομμύρια ευρώ, λοιπόν, διευκολύνθηκε η χρηματοδότηση από τον μήνα Αύγουστο -ομαλή χρηματοδότηση- και η αποπληρωμή όλων των έργων.

Τον περασμένο Οκτώβριο του 2015 δεν χρωστούσαμε σε κανέναν κατασκευαστή έργων στην Ελλάδα ούτε ένα ευρώ. Είχαμε αποπληρώσει μεγάλους, μικρούς, μεσαίους.

Έτσι, ολοκληρώθηκε το ΕΣΠΑ με την επιτυχία που είχαμε, να είμαστε η πρώτη χώρα σε απορρόφηση ΕΣΠΑ στην Ευρώπη, στην ολοκλήρωση, δηλαδή, της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου. Και απορώ γιατί εκεί που τα δεδομένα είναι εναντίον σας, επαναφέρετε αυτό το επιχείρημα.

Πάμε τώρα στο θέμα της σημερινής μας συζήτησης, που είναι καθυστερημένη –το αναγνωρίζω. Από την αρχή του 2015 μέχρι το πρώτο τετράμηνο του 2016 έγινε μια έκρηξη, η οποία δεν υπήρχε. Ένα εκατομμύριο άνθρωποι περάσαν το κατώφλι αυτής της χώρας, αναζητώντας μια καλύτερη ζωή στις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αυτό το ευρωπαϊκό πρόβλημα, προφανώς, δεν ήταν εύκολο να αντιμετωπιστεί. Απαιτούσε περαιτέρω εμπλοκή των κρατών-μελών για τη λύση του. Σε καμμία περίπτωση, όμως, κανένας δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι πρώτον η Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν έτοιμη να αντιμετωπίσει το πρόβλημα και σε επίπεδο πόρων και κονδυλίων ή ότι η Ελλάδα ήταν έτοιμη να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα σε επίπεδο πόρων και διαχείρισης.

Να σας θυμίσω ότι της Ευρωπαϊκής Ένωσης της πήρε έξι μήνες για να βρει τον τρόπο με τον οποίο θα χρηματοδοτεί τις υποδομές για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα, διότι τα χρήματα που είχε η Ευρωπαϊκή Ένωση αφορούσαν μεταναστευτικά ρεύματα εκτός Ευρώπης. Ήταν κονδύλια, τα οποία προορίζονταν αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση Διεθνών Οργανισμών που δραστηριοποιούνται προς τα έξω. Έως ότου γίνει η μεταφορά πόρων από αυτού του τύπου τα κονδύλια και ενσωματωθούν σε δραστηριότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης  πήρε ένα μεγάλο χρονικό διάστημα.

Δεύτερον, η Ελλάδα είχε καμία διαχειριστική Αρχή; Κληρονόμησε η παρούσα Κυβέρνηση καμιά διαχειριστική Αρχή γι’ αυτά τα κονδύλια;

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Κύριε Υπουργέ, για να μην εκτίθεστε, μήπως να ρωτήσετε τον κύριο Υπουργό; Με όλο τον σεβασμό. Δεν ισχύει…

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού): Καλά, θα με διορθώσετε εσείς μετά.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Εσείς με το να λέτε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν είχε διαχειριστική Αρχή, δεν είχε στην Ελλάδα για τα χρήματα αυτά…

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού): Όχι, δεν είπα εγώ διαχειριστική Αρχή. Ήμουν πολύ ακριβής.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΙΚΙΛΙΑΣ: …και ότι δεν υπήρχε στην Ευρωπαϊκή Ένωση μηχανισμός…

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού): Μη με διακόπτετε. Είναι άδικος κόπος να κάνω διάλογο μαζί σας. Θα τα πείτε εσείς και θα αποκαταστήστε επακριβώς τα δεδομένα.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Κύριε Κικίλια, σας παρακαλώ μη διακόπτετε, γιατί δυσκολεύετε…

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού): Θα μας πείτε ποια ήταν τα κονδύλια που ήταν έτοιμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τη μετανάστευση. Θα μας πείτε και ποιες διαχειριστικές Αρχές υπήρχαν. Θα μας πείτε και ποιες διαχειριστικές Αρχές μας κληρονόμησε η Κυβέρνησή σας, για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος.
Τι έχει γίνει για την μετανάστευση και ποιες ήταν οι επιδράσεις και το δημοσιονομικό κόστος για την ελληνική οικονομία: Η μελέτη είναι εκτενής και την καταθέτω για τα Πρακτικά.

(Στο σημείο αυτό ο Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού κ. Γεώργιος Σταθάκης καταθέτει για τα Πρακτικά την προαναφερθείσα μελέτη, η οποία βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και  Πρακτικών της Βουλής)

Είναι οι επιδράσεις των προσφυγικών, μεταναστευτικών ροών στην ελληνική οικονομία, δημοσιονομικές δαπάνες, έσοδα, μακροοικονομικές επιπτώσεις, Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Σε όλα τα ερωτήματά σας, οι απαντήσεις βρίσκονται εκεί, σε αυτήν τη μελέτη. Πόσα χρήματα δαπανήθηκαν…

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΖΑΒΑΡΑΣ: Τις απαντήσεις πρέπει να τις δίνετε εδώ, όχι στα χαρτιά.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού): Σας παρακαλώ. Σας βλέπω λίγο επιρρεπή. Απλώς, σας λέω από πού είναι τα στοιχεία, τα οποία θα σας καταθέσω.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Αφήστε τον κύριο Υπουργό να ολοκληρώσει.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού): Εκεί υπάρχει λεπτομερής καταγραφή όλων των δαπανών του 2014 και του 2015 απολογιστικά και των προβλέψεων για το 2016.

Η Κυβέρνηση τι έχει κάνει; Η Κυβέρνηση, ως γνωστόν, έχει συγκροτήσει διαχειριστική Αρχή στο Υπουργείο Οικονομίας και θα διαχειριστεί στη συνέχεια τις δύο μεγάλες κατηγορίες χρηματοδοτήσεων.

Δύο είναι τα βασικά εργαλεία της ευρωπαϊκής πολιτικής που έχει στη διάθεσή της η Ελληνική Διοίκηση. Πρώτον, είναι το Ταμείο Ασύλου Μετανάστευσης και Ένταξης, το ΤΑΜΕ, με τους γνωστούς στόχους, ενίσχυσης, δηλαδή, των δομών φιλοξενίας για τους αιτούντες άσυλο και τους δικαιούχους του relocation, ενίσχυση των διαδικασιών εξέτασης των αιτημάτων ασύλου, δράσεις ενσωμάτωσης προσφύγων και μεταναστών, προστασία ασυνόδευτων ανηλίκων. Τέλος, στόχος του προγράμματος είναι επιστροφές -εθελούσιες και μη- προς τρίτες χώρες.

Το δεύτερο Ταμείο είναι το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας, όπου οι στόχοι του είναι, επίσης, καταγεγραμμένοι: Ενίσχυση διαδικασιών θεωρήσεων βίζα, η φύλαξη των συνόρων και ενέργειες για την πρόληψη του εγκλήματος.

Οι δύο βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει αυτή η Κυβέρνηση: Προφανώς πρέπει να δρομολογήσει όλες τις απαιτούμενες διαδικασίες ταυτοποίησης των προσφύγων και ταυτόχρονα, να έχει ολοκληρώσει όλες τις δράσεις που είναι αναγκαίες με βάση τη συμφωνία που έχουμε με την Ευρωπαϊκή Ένωση για τη διαχείριση των ροών.

Για τη στελέχωση της Αρχής έχουν εκδοθεί φυσικά Υπουργικές αποφάσεις κ.λπ., Οι εντεταλμένες Αρχές πλέον είναι πλήρως λειτουργικές.

Όσον αφορά την απορρόφηση πόρων το 2016, ακολουθούν τα παρακάτω στοιχεία: Η μία Αρχή, η ΤΑΕ, για το έτος 2016 έχει δημοσιεύσει ήδη προσκλήσεις 68.350.000 ευρώ. Αυτές είναι δημοσιευθείσες προσκλήσεις. Αυτές είναι στο στάδιο συμβασιοποίησης. Εντός του 2016 προγραμματίζει έκδοση προσκλήσεων 56.430.000 ευρώ. Το σύνολο για το 2016 για το ΤΑΕ είναι 125.000.000 ευρώ, δημοσιευθείσες προσκλήσεις και προγραμματιζόμενες προσκλήσεις. Πάει το ένα Ταμείο.
Το δεύτερο Ταμείο είναι το ΤΑΜΕ. Το ΤΑΜΕ για το έτος 2016 έχει δημοσιευθείσες προσκλήσεις 137.000.000 ευρώ.

Συνεπώς, ο ισχυρισμός ότι το 2016 η Ελλάδα δεν απορροφά τους προβλεπόμενους πόρους, είναι ατυχής. Η Ελλάδα θα απορροφήσει, με βάση τη ροή των προσκλήσεων και τη συμβασιοποίησή  τους, 260 εκατομμύρια το 2016.

Έχουμε τα απολογιστικά στοιχεία των δαπανών: Το 2014 τα απολογιστικά στοιχεία ήταν 272 εκατομμύρια, το 2015 ήταν 277 εκατομμύρια και η αποτίμηση για τις ανάγκες το 2016 είναι πάνω από 600 εκατομμύρια και ανάλογα με τον τρόπο αποτίμησης μπορεί να φτάσει και μέχρι τα 683 εκατομμύρια.

Στο πρόγραμμά μας υπάρχουν τα 200 εκατομμύρια περίπου που ανέφερα και υπάρχει επιπρόσθετη, έκτακτη χρηματοδότηση. Η χρηματοδότηση από έκτακτους πόρους από την Ευρωπαϊκή Ένωση προς την Ελλάδα για το 2016 υπολογίζεται στα 210 εκατομμύρια ευρώ και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων έχει προεγγράψει 400 εκατομμύρια ευρώ για το 2016.

Αυτά είναι τα δεδομένα για το τρέχον έτος. Προφανώς έχει ληφθεί μέριμνα και για το 2015 και για το 2016 και υπάρχουν έκτακτες χρηματοδοτήσεις στις περιφέρειες που δέχθηκαν τις μεγαλύτερες ροές προσφύγων, καθώς και τα προγράμματα των δήμων, τα οποία είναι επίσης γνωστά.

Τα 500 εκατομμύρια υπάρχουν στο Παράρτημα και δεν χρειάζεται να το ξανακαταθέσω και αφορούν τα δύο μεγάλα προγράμματα για όλη την περίοδο μέχρι το 2020. Είναι ο πλήρης προγραμματισμός έως το τέλος της μελέτης, το Παράρτημα Π3/2, η κατανομή των 500 εκατομμυρίων στο ΤΑΜΕ και στο ΤΕΑ και πώς προβλέπεται κάθε κατηγορία δαπανών με βάση τον προγραμματισμό για τα αμέσως επόμενα χρόνια.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ: Αυτά είναι για από εδώ και πέρα.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού): Ναι, αυτά είναι για από εδώ και πέρα.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ: Είναι 509 εκατομμύρια.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού): Είναι για το σύνολο της περιόδου.

Με τα δεδομένα αυτά -απαντώ στα ερωτήματά σας- πρώτον, έχει αποτυπωθεί το κόστος της προσφυγικής κρίσης για το 2015. Είναι πλήρως αποτυπωμένο για το 2016. Η ενεργοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων έχει σαφές χρονοδιάγραμμα από το 2016 και μέχρι την πλήρη απορρόφησή τους.

Διεκδικούσαμε και διεκδικούμε έκτακτα κονδύλια, οπουδήποτε είναι αυτό εφικτό. Ανέφερα ότι έκτακτα κονδύλια αυτή τη στιγμή απορροφούν και δραστηριότητες εκτός Κυβέρνησης, δηλαδή δραστηριότητες που γίνονται με αφορμή τους πρόσφυγες. Αυτά είναι έκτακτες διεκδικήσεις. 

Η εικόνα αυτή επικεντρώνεται στο ένα και βασικότερο θέμα, το οποίο είναι εξαιρετικά σημαντικό για την Κυβέρνησή μας, δηλαδή να καλυφθούν ανάγκες στέγασης και περίθαλψης αυτών των ανθρώπων. Το κόστος είναι η μία διάσταση. Αυτό που έχει προτεραιότητα είναι να συλλάβουμε ότι πρόκειται για μια μεγάλη ανθρωπιστική κρίση. Εμείς θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε αυτή την προσπάθεια με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, στο πλαίσιο των συμφωνιών που έχουμε κάνει με τους Ευρωπαίους και την Τουρκία. Θεωρούμε και είμαστε δεσμευμένοι απέναντι στους Έλληνες πολίτες ότι ως Κυβέρνηση θα κάνουμε το καλύτερο δυνατόν, προκειμένου να υπάρξουν αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης των προσφύγων, για τους οποίους η χώρα έχει δεσμευτεί με βάση τις συμφωνίες ότι θα παραμείνουν στη χώρα μας.

Σας ευχαριστώ.

(Χειροκροτήματα από τις πτέρυγες του ΣΥΡΙΖΑ και των Ανεξαρτήτων Ελλήνων)

[Δευτερολογία]

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού): Θα είμαι σύντομος, κύριε Πρόεδρε.

Θα ήθελα να απαντήσω, κατ’ αρχάς, για την κοινοβουλευτική μου πρακτική. Αναγνωρίζω ότι θα έπρεπε να σας είχα δώσει τη μελέτη πριν από τη συνεδρίαση. Δεύτερον, θα ήθελα να διευκρινίσω ότι δεν είναι μια θεωρητική μελέτη. Κατά κύριο λόγο συγγραφέας της είναι το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.

Δεν υπάρχει κανένα στοιχείο γύρω από τις δαπάνες για το μεταναστευτικό που να μην περιλαμβάνεται στη μελέτη, τόσο απολογιστικά, αναλυτικά, διεξοδικά –δηλαδή ξέρουμε πόσο δώσαμε το 2015 στην Υπηρεσία Ασύλου, στην Αστυνομία, στο Λιμενικό, στην Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής και λοιπά- μέχρι και συνολικά, που αστειευόμενος απέναντι στη Νέα Δημοκρατία είπα ότι δαπανούμε όσα δαπανούσε και η Νέα Δημοκρατία. Το 2014 είχε δαπανήσει 272 εκατομμύρια ευρώ για το προσφυγικό με κύριο αποδέκτη, φυσικά, το Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης που είχε τα 200 εκατομμύρια. Το 2015 ήμασταν στα 277 εκατομμύρια ευρώ, οριακά πιο πάνω.

Όσον αφορά το νέο κόστος που αποτιμάται με τα 600, τα 900 εκατομμύρια και τα λοιπά, σας υπενθυμίζω ότι τα ποσά που θα πάρουμε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και είναι προγραμματισμένα είναι 400 εκατομμύρια ευρώ και 200 εκατομμύρια ευρώ είναι τα έκτακτα. Άρα, το πραγματικό κόστος θα κινηθεί στα επίπεδα που υπήρχαν ήδη και από τα προηγούμενα χρόνια και το 2014 και το 2015. Δεν υπάρχουν νέα επιπρόσθετα χρήματα που θα χρειαστεί να βάλουμε από τον τακτικό προϋπολογισμό.

Να υπενθυμίσω ότι τα χρήματα που εγγράφουμε στο ΠΔΕ, τα 400 εκατομμύρια ευρώ που έχουμε εγγράψει για φέτος, περιλαμβάνουν και τους ευρωπαϊκούς πόρους, όχι τους έκτακτους, αυτούς που είναι συμβατοί με τη χρηματοδότηση.

Όσον αφορά τα χρηματοδοτικά εργαλεία, έγινε μια παρατήρηση για το αν τα χρησιμοποιούμε όλα. Κατ’ αρχάς, τα χρήματα του ΕΣΠΑ δεν είναι για αυτή τη δουλειά. Είναι για άλλες ανάγκες. Τα χρήματα για τη FRONTEX έχουν χρησιμοποιηθεί στο ακέραιο. Χρησιμοποιούμε και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως είναι τα χρήματα από χώρες του ΕΟΧ και το INTERREG. Μερικά από αυτά τα χρήματα τα χρησιμοποιούμε για το προσφυγικό.

Όσον αφορά τα 400 εκατομμύρια ευρώ, νομίζω ότι το διευκρίνισα.
Να επανέλθω στη γενική εικόνα τώρα. Η Κυβέρνηση επέλεξε για τη διαχείριση αυτών των δύο μεγάλων Προγραμμάτων των 500 εκατομμυρίων ευρώ να συσταθεί μια Υπηρεσία, μετά την επιτυχή διαχείριση των μηχανισμών του ΕΣΠΑ, η οποία να έχει την ενιαία διαχείριση αυτών των πόρων, καθώς αυτό θα έδινε μεγαλύτερη ευχέρεια στην Κυβέρνηση να διαχειριστεί τους πόρους συντονισμένα, με μεγάλη τεχνογνωσία –που διαθέτουν οι υπηρεσίες μας του ΕΣΠΑ- και γι’ αυτόν τον λόγο κατέληξε να γίνουν αυτές οι αλλαγές που αναφέρατε και η διαχείριση να γίνεται στο Υπουργείο Οικονομίας, προκειμένου να υπάρξει μια καλύτερη απορρόφηση των πόρων.

Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι σήμερα τα πράγματα με κάποιο τρόπο βρίσκονται σε μια κατάσταση που δεν ήταν ίσως τον Φεβρουάριο, αλλά έχουν δρομολογηθεί αρκετά καλά. Γνωρίζουμε πλέον τα δυο μεγάλα Προγράμματα και το χρονοδιάγραμμα απορρόφησής τους. Έχουν κατανεμηθεί οι πόροι λεπτομερώς σε κάθε κατηγορία προγραμμάτων και υπο-προγραμμάτων. Είναι το τελευταίο Παράρτημα, το Παράρτημα II, όπου θα δείτε τα δύο μεγάλα Προγράμματα που ανέφερα και στην ομιλία μου. Υπάρχει μια επιτυχής οργάνωση των υποδομών.

Υπάρχουν τεράστια περιθώρια βελτίωσης -προφανώς το είπε και ο κ. Μουζάλας- των συνθηκών διαβίωσης, αντιμετώπισης των νέων προκλήσεων, εκπαίδευσης και όλων των άλλων δομών που θα χρειαστούν. Θεωρώ ότι αυτή τη στιγμή είμαστε σε ένα καλό σημείο.
Επιτρέψτε μου να απαντήσω με δυο λέξεις σε κάθε μια από τις ερωτήσεις που τέθηκαν. Όσον αφορά το δημοσιονομικό κόστος διαχείρισης του μεταναστευτικού, απάντησα ήδη. Υπάρχουν και μέσα στη μελέτη απολογιστικοί πίνακες του 2014, του 2015 και οι εκτιμήσεις για το 2016.

Τα εγκεκριμένα εθνικά προγράμματα είναι όλα αναρτημένα στο διαδίκτυο. Φαίνονται μάλλον πολύ αναλυτικά τόσο οι ποιοτικοί όσο και οι ποσοτικοί στόχοι των προγραμμάτων.
Όσον αφορά τα δυο Ταμεία, αναφέρθηκα διεξοδικά.

Όσον αφορά τις αρμόδιες αρχές και τη διοικητική εμπειρία, απάντησα. Νομίζω ότι η νέα δομή που δώσαμε στη διαχείριση θα είναι πολύ καλύτερη και πιο αποτελεσματική, τουλάχιστον στη διαχείριση των πόρων, με την έννοια της αντιμετώπισης της γραφειοκρατίας που πρέπει να ακολουθούν αυτά.

Όσον αφορά τα θέματα της διαφάνειας, τώρα πια όλες οι προκηρύξεις και οι προσκλήσεις γίνονται με την παραδεκτή ευρωπαϊκή πρακτική. Άρα, έχουμε διαδοχικές προκηρύξεις προσκλήσεων, όπως όλες οι άλλες διαδικασίες διαχείρισης ευρωπαϊκών χρημάτων. Συνεπώς, αν και υπήρξαν προφανώς φαινόμενα υπό την πίεση των αναγκών το 2015 για κάποιες έκτακτες απευθείας λειτουργίας, από τότε και εφεξής όλο αυτό το σύστημα έχει εναρμονιστεί στην κανονική διαδικασία που έχουν και όλα τα άλλα ΕΣΠΑ.

Όσον αφορά τα hot spot και τα Κέντρα Υποδοχής στην έκτη ερώτησή σας, νομίζω ότι ο κ. Μουζάλας απάντησε.

Όσον αφορά τις συνολικές δαπάνες, τα 400 εκατομμύρια για το 2016 έχει επίσης απαντηθεί. Υπάρχει μια λεπτομέρεια στην οποία δεν απάντησα, γιατί δεν έχουμε βάλει λεφτά στο relocation σε αντίθεση με τον επαναπατρισμό. Στον επαναπατρισμό ο προϋπολογισμός του ΤΑΜΕ είναι 120 εκατομμύρια. Είναι πολύ μεγάλο το ποσό.

Στη μετεγκατάσταση έχουμε μηδέν, για τον απλούστατο λόγο ότι εμείς είμαστε χώρα υποδοχής. Δεν αποτελούμε χώρα-δέκτη, δηλαδή δεν έρχονται από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το relocation αφορά την Ευρωπαϊκή Ένωση. Άρα, η χώρα είναι χώρα υποδοχής, δεν αποτελεί χώρα-δέκτη στο πλαίσιο μετεγκατάστασης. Γι’ αυτό και στο relocation δεν έχουμε βάλει χρήματα, ενώ όλα τα χρήματα έχουν πάει στον επαναπατρισμό που αποτελούν και αρμοδιότητα. Αυτά είχα να πω.

Σας ευχαριστώ. Θα βελτιώσω τα κοινοβουλευτικά μου ήθη!

No comments:

Post a Comment

Προβάλλετε ή σχολιάστε την ανάρτηση

Σχόλιο που έχει ταυτότητα χρήστη δημοσιεύεται χωρίς λογοκρισία, αρκεί πάντα η κριτική αυτή να είναι κόσμια.

Ζητώ την κατανόηση σας!!! Από τους ανώνυμους χρήστες, οι οποίοι ως συνήθως αβασάνιστα και χωρίς προσωπικό κόστος γίνονται αμετροεπείς υβριστές.